لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۱

آغاز برخورد فصلی با «بدحجابی» در ايران


موضوع آنچه که از سوی جمهوری اسلامی «بدحجابی» توصیف می شود هر از چند گاهی سبب تجمع مخالفان آزادی های اجتماعی زنان در ایران شده است.
موضوع آنچه که از سوی جمهوری اسلامی «بدحجابی» توصیف می شود هر از چند گاهی سبب تجمع مخالفان آزادی های اجتماعی زنان در ایران شده است.

احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی تهران از آغاز اجرای طرح برخورد با بدحجابی از ابتدای ارديبهشت ماه خبر داد و گفت: طرح برخورد با بدحجابی از اول ارديبهشت ماه در تهران آغاز مي شود و مصاديق آن پوشيدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمي پوشاند و در اصطلاح به آنها «نوار» گفته مي شود، استفاده از مانتوهای کوتاه و تنگ و لباس های کوتاه و بدن نما است.


فرمانده انتظامی تهران روز ۱۹ فروردين ماه در اولين نشست خبری خود در سال جديد همچنين با اشاره به اين که مرحله اول اين طرح تنها شامل برخورد با زنان می شود، گفت: در مرحله اول، برخورد تنها با زنان بدحجاب صورت مي گيرد و پس از پايان طرح و تا زمانی که تشخيص بدهيم، این طرح ادامه پيدا مي کند. در مرحله دوم برخورد با بد پوششی پسران را در دستور کار قرار داده ايم.


بنا برگزارش وب سايت رسمی نيروی انتظامی، پليس، احمدرضا رادان با اشاره به اين که کار اطلاع رسانی و برنامه های زبانی اين طرح تا اول ارديبهشت ماه به پايان می رسد، گفت: به همين واسطه واحدهايی که از قبل هم بوده از جمله گشت ارشاد فعال شده و در اين ميان چند واحد ديگر مانند گشت غيرمحسوس و برخورد با مزاحمان نواميس نيز به طرح قبلی اضافه مي کنيم. همين طور ۳۰ گشت ارشادی، ۱۵ گشت غيرمحسوس و ۱۵ دستگاه گشت تجمعی که همان فولکس ها و هايس هستند، در سطح شهر اين طرح را تا زمانی که تشخيص بدهيم لازم است، اجرا مي کنند.


آقای رادان افزود: «نيروی انتظامی وظيفه دارد، در برابر نقض ارزشها واکنش نشان دهد، چراکه وظيفه حفظ و حراست از ارزش ها را بر عهده دارد و از آنجا که يکی از هنجارهای مقبول در کشور ما بحث پوشش است، اين طرح را با هدف ايجاد امنيت اخلاقی در جامعه اجرا مي کنيم.»



در مرحله اول، برخورد تنها با زنان بدحجاب صورت مي گيرد و پس از پايان طرح و تا زمانی که تشخيص بدهيم، این مرحله ادامه پيدا مي کند. در مرحله دوم برخورد با بد پوششی پسران را در دستور کار قرار داده ايم.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ

فرمانده انتظامی تهران در حالی از آغاز طرح برخورد با بدحجابی از ابتدای ارديبهشت ماه خبرداد که پيش از اين در آخرين نشست خبری خود در سال گذشته نيز از اولويت اين طرح در برنامه های سال ۸۶ نيروی انتظامی خبرداده و گفته بود: از نيمه دوم فروردين‏ماه، پليس برنامه‏ی ويژه‏ای را در موضوع بد حجابی و مفاسد اجتماعی اجرا خواهد کرد و قطعا پيش از اجرای برنامه‏ها، مقدمات روانی آن را فراهم می‏کند. البته در نيمه سال ۱۳۸۶، وضعيت مناسب‏تری را در موضوع برخورد با بدحجابی خواهيم داشت و نسبت به گذشته برنامه‏های بهتری در اين بخشمی‏شود.


اين طرح در حالی از سوی نيروی انتظامی در تهران آغاز خواهد شد که از ارديبهشت ماه سال گذشته نيز چنين طرحی در سراسر کشور اجرا شد و نيروهای انتظامی، بسيج و سپاه پاسداران، مردان و زنانی که آرايش های متفاوتی داشته و همچنين زنان و دخترانی که از مانتوها ، شلوارهای کوتاه و يا روسری های رنگی جهت پوشش خود استفاده می کردند را بازداشت و به مراجع قضايی معرفی کردند.



نیروی انتظامی ایران، مصاديق بد حجابی را پوشيدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمي پوشاند و در اصطلاح به آنها «نوار» گفته مي شود، استفاده از مانتوهای کوتاه و تنگ و لباس های کوتاه و بدن نما معرفی کرده است.

برخوردهای قضايی و انتظامی با شهروندان ايرانی بخصوص زنان در پوشش طرح برخورد با بدحجابی از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد شدت يافته است و این در حالی است که رييس جمهور فعلی ايران پيش از انتخابات وعده داده بود که چنين برخوردهايی پس از روی کارآمدنش صورت نخواهد گرفت.



افزايش امنيت اخلاقی با برخورد پليسی

احمدرضا رادان ، فرمانده نيروی انتظامی تهران که از آغاز طرح برخورد با بدحجابی در نخستين روز ارديبهشت ماه خبرداد، درباره شيوه های برخورد نيروهای انتظامی با بدحجابان گفت: نيروهای انتظامی در طرح ارتقاء امنيت اجتماعی و برقراری امنيت اخلاقی در سه مرحله ارشادی ، انتظامی و قضايی با مواد مورد مصداق برخورد خواهد کرد.


آقای رادان همچنين در ارتباط با برخورد انتظامی در اين زمينه گفت: افرادی که دارای وضعيت بد حجابی هستند و در محل مورد اصلاح قرار نمی گيرند دستگير و برای انجام مشاوره توسط مشاوران زن به مراکز انتظامی هدايت شده تا پس از از آن با دعوت ازخانواده هايشان برای اصلاح وضعيت فرزند خود و با آوردن لباس مناسب اقدام به اصلاح پوشش فرزند خويش کنند. البته در مواردی که فرد دارای رفتار های ناهنجار و يا غير قابل اصلاح است به مرجع قضايی معرفی می شود.


فرمانده نيروی انتظامی تهران با اشاره به اين نکته که پوشش در جامعه ما موضوعی است که بيشتر نهادها ميخواهند در آن ورود داشته باشند، گفت: جدای نيروهای انتظامی ، نيروی مقاومت بسيج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نيز آمادگی دارند که هر گاه درخواست کنيم برای اجرای اين طرح وارد عمل شوند.


احمد رضا رادان همچنين زمانی را برای به پايان رسيدن اين طرح اعلام نکرد و تنها گفت: اين طرح زمانی که به سرانجام برسد و مظاهر بدحجابی از سطح جامعه جمع شود، به پايان خواهد رسيد.


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده کل نيروی انتظامی کشور نيز در واپسين روزهای تعطيلات نوروزگفته بود که « ارتقای امنيت اخلاقی به اين معنی است که محيط اجتماعی به آرايشگاه افراد تبديل نشود، فيلم های خصوصی افراد در جامعه توزيع نگردد و يا تجاوز به عنف به آسانی صورت نگيرد.»


فرمانده نيروی انتظامی کشور همچنين برخوردهای قضايی صورت گرفته در اين ارتباط را ناکافی دانسته و خواستار برخوردهای تندتری در اين زمينه از سوی دستگاه قضايی کشور شده بود.


بر اساس آمارهای منتشر شده در وب سايت نيروی انتظامی، در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۵ و در جريان برگزاری مرحله نخست طرح مبارزه با بدحجابی، ۱۱ هزار و ۶۱۹ نفر در تهران دستگير شده و به دستگاه قضايی معرفی شدند.


طرح برخورد با بدحجابی در تهران در حالی آغاز می شود که سال گذشته اجرای طرح «امنيت اجتماعی» از سوی نيروی انتظامی که شامل برخورد گسترده با بدحجابی، جمع آوری آنتن های ماهواره، برخورد با توزيع کنندگان فيلم و موسيقی غير مجاز در سراسر کشور می شد موجب نگرانی مردم درسطح شهرها شده و اعتراض برخی از چهرهای حکومت و نمايندگان مجلس را در پی داشت.


XS
SM
MD
LG