لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی یک ویدئوی بحث‌ برانگیز را حذف کرد


ویدئوی جنجالی حذف شده از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

ویدئوی جنجالی حذف شده از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند یک ویدئوی بحث‌انگیز درباره «پیامدهای دیدار حسن روحانی با آیت‌الله علی سیستانی» را حذف کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به عراق سفر کرده، قرار است روز چهارشنبه با آیت‌الله سیستانی قدرتمندترین و با نفوذترین شخصیت مذهبی شیعه دیدار و گفت‌وگو کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران پیش از انجام این دیدار، ویدئویی منتشر کرد که در آن از قول «تحلیلگران» نوشته بود که «این دیدار سه پیام قدرتمند به سه مخاطب اصلی خواهد داشت».

تهیه‌کنندگان این ویدئو، نخستین پیام را به «رهبران عراق» دانسته‌اند که «نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل توجهی برخودار است و لازم نیست آنها با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند و می‌توانند این کار را با روحانی به عنوان رئیس دولت ایران انجام دهند».

اشاره پایگاه یاد شده به «سایر نهادها یا چهره‌های نظامی»، می‌تواند به سپاه پاسداران و شخص قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، باشد که از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ نقش فعالی در عراق دارند.

قاسمی سلیمانی بارها با سفر به عراق مستقیما در بحران‌های مختلف این کشور از جمله مقابله با همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق و همچنین پیشروی گروه حکومت اسلامی (داعش) نقش ایفاء کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه روز ۲۰ اسفند بالاترین نشان نظامی ایران که برای نخستین بار پس از انقلاب بهمن ۵۷ به یک فرمانده داده شده است، را از رهبر جمهوری اسلامی دریافت کرد.

پیام دوم دیدار روحانی- سیستانی از نظر تهیه‌کنندگان ویدئوی حذف شده، خطاب به «رهبران ایران» است و «نشان می‌دهد روحانی از سوی یکی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مرجع تقلید عراق مورد استقبال قرار گرفته است».

اشاره پایگاه دولت روحانی به «سایر نهادها یا چهره‌های نظامی»، می‌تواند به سپاه پاسداران و شخص قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، باشد که از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ نقش فعالی در عراق دارند.
اشاره پایگاه دولت روحانی به «سایر نهادها یا چهره‌های نظامی»، می‌تواند به سپاه پاسداران و شخص قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، باشد که از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ نقش فعالی در عراق دارند.

پیام سوم هم به گفته آن، به «دولت ترامپ و متحدان عرب آن» خواهد بود «مبنی بر اینکه عراق درهای خود را به روی سایر کشورها از جمله ایران با هدف تامین منافع متقابل و مشترک باز می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که خاک عراق از سوی دولت ثالثی برای اقدام علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد».

از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» در اردیبهشت امسال و بازگشت تحریم‌ها، تهران امیدوار است که با افزایش مبادلات تجاری خود با کشورهایی چون عراق از فشار تحریم‌ها بکاهد.

ولی دولت عراق در زمان نخست‌وزیری حیدرالعبادی اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا را رعایت می‌کند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اواسط بهمن‌ماه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که حفظ نیروهای نظامی این کشور در عراق مهم است چون باعث می‌شود که واشینگتن از نزدیک ایران را زیر نظر داشته باشد.

انتشار و حذف ویدئوی «پیامدهای دیدار حسن روحانی و آیت‌الله سیستانی» بازتاب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. برخی از کاربران طرفدار محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، انتشار این ویدئو را در «ادامه جنگ روحانی بر سر رهبری آینده ایران» ارزیابی کرده‌اند.

کاربری به نام «دومحم» که ظاهرا طرفدار نظام جمهوری اسلامی است، نیز نوشته که «من شیفته پیام دومش شدم. به سران ایران. رئیس‌جمهوری ایران به سران ایران پیام داده».

در هفته‌های اخیر تحولاتی در ساختار سیاسی ایران صورت گرفته است که بیانگر قدرت گرفتن بیشتر اصولگرایان در سلسله مراتب قدرت و تضعیف موقعیت حسن روحانی است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که حرف آخر را در نظام جمهوری اسلامی می‌زند، دی ماه امسال صادق لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد. آقای لاریجانی از سال ۸۸ سمت ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت.

رهبر ایران همچنین روز ۱۶ اسفند ابراهیم رئیسی، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ و رقیب حسن روحانی را به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه برگزید.

آقای رئیسی که نقش مهمی در اعدام‌ مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در تابستان سال ۶۷ داشت، از جمله گزینه‌هایی است که گفته می‌شود برای رهبری آینده جمهوری اسلامی خیز برداشته است.

وی روز ۲۱ اسفند پیروزی مهم دیگری به دست آورد و با ۴۲ رای نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری شد و صادق لاریجانی را با ۲۹ رای کنار زد.

بر اساس گزارش منابع خبری ایران و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG