لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

ماهیت و عملکرد ويروس جدید جاسوسی «استارس»


ايران از شناسائی يک ويروس جاسوسی کامپيوتری ديگر خبر داده است. رییس سازمان پدافند غير عامل، ضمن اعلام اين خبر اضافه کرده که اين ويروس جديد به آزمايشگاه ارائه شده تا پس از بررسی بر روی آن، ماهيت و قدرت تخريب آن مشخص شود.

غلامرضا جلالی درباره علت اعلام تاخير در شناسایی کامل ويروس «استارس» گفت که اين بدافزار، طوری عمل می کند که هماهنگ و هم ساز با سيستم های کامپيوتری بوده و تخريب آن در مرحله نخست بسيار کم است.



او در اين مورد می افزايد که ممکن است اين ويروس با فايل های اجرايی دستگاههای دولتی اشتباه گرفته شود.

پويا کاظمی، کارشناس علوم کامپيوتری و بسته های نرم افزاری در کانادا، درباره ماهيت و عملکرد ويروس های جاسوسی کامپيوتری به راديو فردا می گويد:

پويا کاظمی: اين نوع خاصی که به نام «استارس» شناسایی شده است، آن جور که از آن تعريف می شود، در طبقه ويروس های کامپيوتری می گنجد.

ولی برنامه های ديگری مانند «اسب تروجان» يا «گيم های کامپيوتری» که مثل مورد «استاکس نت»، ويروس قبلی که بسياری از کامپيوترها را درايران هم ويروسی کرده بود، در واقع از نوع همان اسب های تروجان بودند.

اسب های تروجان معمولا برنامه هايی هستند که برای جاسوسی استفاده می شوند و به روی کامپيوتر شما به جز کار خودش، کار ديگری هم انجام می دهد که در واقع همان کار جاسوسی است.

در مورد اين ويروس جديد به نام «استارس» بايد بگويم اين ها برنامه هايی هستند که فايل های خودشان را به فايل های اجرايی وصل می کنند و اين فايل ها را خراب می کنند. يعنی فعاليت عادی خودشان را انجام می دهند ولی در کنار آن فعاليت عادی، کارهای ديگری هم انجام می دهند و کدهای ويروس را هم اجرا می کنند.»

با اين حال، غلامرضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غير عامل ايران، درباره منشاء حملات ويروسی به سيستم های کامپيوتری ايران، به خبرگزاری مهر گفته است با اين که کشورهای آمريکا و اسرائيل به سايت های ما حمله می کنند، اما اين دست اقدامات قابل پيگيری است.

وی از وزارت خارجه ايران خواسته است که پيگير حقوقی مسئله از طريق نهادهای بين المللی باشد.

منصور فرهنگ، کارشناس حقوق بين الملل در آمريکا، در باره ماهيت حقوقی اين قضيه و امکان پيگيری آن در محاکم بين المللی به راديو فردا می گويد که «هنوز تعريف دقيق حقوقی از حمله سايبری در قوانين بين المللی تدوين نشده است و بحث حقوقی اين دست اقدامات، بسيار زمانبر است»

منصور فرهنگ: اين تکنيک های انتشار ويروس در اينترنت آن قدر جديد است که از نظر حقوقی هنوز بسيار سخت است که بتوان برای اينها يک توضيحی پیدا کرد که از نظر حقوقی و قانونی قابل پيگيری باشد.

از طرف ديگر ايران، امروز با بسياری از کشورهای خارجی در تقابل قرار دارد، و زمينه ای ايجاد کرده که اگر هم زمانی چنين سوال و درخواستی بتواند در يک مجمع بين المللی- چه از منظر حقوقی و چه از نظر سياسی- مطرح شود، دارای اين اعتبار معنوی و حقوقی نيست که بتواند چنين سوالی را مطرح کند.

ولی به عنوان يک اصل بايد بگويم طرح اين سوال در روابط بين المللی جديد است و لازم است که دير يا زود برای آن قواعد و مقرارتی ايجاد کرد.

به عنوان يک اصل اين مسئله در بحث های حقوق بين الملل مطرح است، ولی هنوز تصميم اساسی راجع به آن گرفته نشده و ايران هم البته کشوری نيست که بتواند در اين ماجرا نقش سازنده ای ايفا کند.»

ويروس استارس دومين ويروس کامپيوتری است که در دو سال گذشته سيستم های مراکز دولتی و صنايع حساس ايران را هدف قرار داده است.

پيش از اين نيز ويروس استاکس نت با ورود به بعضی از سيستم های دولتی ايران، آنها را آلوده کرده و حتی گفته شده انتشار اين ويروس در تاسيسات هسته ای ايران ، اختلالاتی در کار آنها به وجود آورده است.

گروهی از کارشناسان نيز تاخير در راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر را مرتبط با حمله ويروس استاکس نت به سيستم های کامپيوتری اين تاسيسات عنوان می کنند.
XS
SM
MD
LG