لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

هشدار آمریکا و ژاپن به آزمایش اتمی جدید کره شمالی


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید: انجام یک آزمایش هسته ای دیگر از سوی کره شمالی، بدون شک این کشور را «منزوی تر» خواهد کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید: انجام یک آزمایش هسته ای دیگر از سوی کره شمالی، بدون شک این کشور را «منزوی تر» خواهد کرد.

ژاپن و ایالات متحده آمریکا هشدار دادند در صورتی که کره شمالی دومین آزمایش هسته ای خود را عملی کند اقدامات شدیدتری را بر علیه این کشور به مرحله اجرا خواهند گذاشت.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد انجام یک آزمایش هسته ای دیگر از سوی کره شمالی، بدون شک این کشور را «منزوی تر» خواهد کرد.


وی بعد از دیدار با «سونگ مین سون»، وزیر امور خارجه کره جنوبی، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت دو کشور آمریکا و کره جنوبی تمایل دارند تا گفت و گو های شش جانبه در باره بحران اتمی کره شمالی از سر گرفته شود.


وی در این کنفرانس خبری گفت: «چنانچه کره شمالی آمادگی این را داشته باشد تا با "روحیه سازنده تری" در این گفت و گو ها شرکت کند، این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک دوباره آغاز شود.»


خانم رایس در ادامه سخنانش اضافه کرد که کره شمالی تا بدین لحظه جواب قابل ملاحظه ای ارائه نکرده است.


در همین رابطه، «نوری شیکاتا»، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ژاپن ضمن دعوت از کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای اش گفت: «کره شمالی باید از انجام آزمایش های هسته ای بیشتر خودداری کند.»


وی اضافه کرد: «اگر کره شمالی دست به آزمایش هسته ای دیگری بزند، ژاپن در کنار سایر کشورها موضعگیری شدیدتری را در برابر این کشور اتخاذ خواهد کرد.»


اظهارات اخیر مقامات ارشد دو کشور آمریکا و ژاپن بعد از آن بیان می شود که بنا به گزارش های تایید نشده، کره شمالی خود را برای دومین آزمایش هسته ای آماده می کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی به نقل از نیروهای جاسوسی این کشور از نقل و انتقالات مشکوکی در یک سایت نظامی کره شمالی خبر داد و اظهار داشت که این کشور احتمالا خود را برای دومین آزمایش هسته ای آماده می کند.


وی با این حال اضافه کرد که کره شمالی تا بدین لحظه علائم خاصی که این ادعا را ثابت کند از خود نشان نداده است.


«کیم کی یه گوئن» ، فرستاده ارشد کره شمالی به گفت و گو های شش جانبه پکن ماه گذشته اعلام کرد کشورش در نظر دارد برای رویارویی با فشارهای جهانی، زرادخانه های هسته ای خود را گسترش دهد.
XS
SM
MD
LG