لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

کاخ سفید: آمریکا در صدد راستی‌آزمایی آزمایش موشکی ایران است


سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت و ساعاتی پس از اظهارات متناقض مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی درباره آزمایش جدید موشکی ایران گفت آمریکا درصدد است تحقیق کند که آیا این آزمایش انجام شده است یا نه.

جاش ارنست به خبرنگاران گفت: «ما همچنان در حال تحقیق درباره آنچه که در واقع منتشر شده است هستیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: «ما از ادعاهای ایران مبنی بر پرتاب جدید موشک بالستیک مطلع هستیم. همچنین می‌دانیم که وزیر دفاع (ایران) گفته است چنین آزمایشی انجام نشده است».

همزمان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته که واشینگتن نمی‌تواند تایید کند که چنین آزمایشی دو هفته پیش انجام شده است، ولی اگر حقیقت داشته باشد اقدامی «تحریک‌آمیز» و «بی‌ثبات کننده» است.

الیزابت ترودیو در نشست خبری‌اش بار دیگر این موضع آمریکا را تکرار کرد که هرنوع آزمایش موشکی از سوی ایران در تضاد با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

وی اظهار داشت: «ما همچنان نگران آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران هستیم که اقدامی تحریک‌آمیز و بی‌ثبات کننده هستند».

علی عبدالهی معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه خبر داده بود که ایران «دو هفته پیش موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با خطای ۸ متر» آزمایش کرده است و افزوده بود که «خطای ۸ متر یعنی هیچ، یعنی صفر، یعنی بدون خطا».

این اظهارات عصر همین روز با واکنش حسین دهقان وزیر دفاع ایران روبرو شد که انجام این آزمایش را تکذیب کرد.

آزمایش‌های موشکی ایران به دلیل حساسیت‌های بالای آن برای امنیت متحدان منطقه آمریکا در خاورمیانه به ویژه اسرائیل، با بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های خارجی و در میان کشورهای غربی روبرو می‌شود.

آمریکا بار‌ها انجام این نوع آزمایش‌ها از سوی تهران را محکوم و تحریم‌هایی را علیه بخش‌های نظامی و افراد دست اندرکار در صنایع نظامی ایران وضع کرده است.

به دنبال انجام چندین آزمایش موشکی از سوی ایران در نیمه دوم سال ۹۴، چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان اوایل فروردین امسال در نامه‌ای خطاب به سفیر اسپانیا، رییس دوره‌ای شورای امنیت و‌ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کردند: آزمایش‌های موشکی ایران که در آن‌ها موشکی‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده، «بی‌اعتنایی» به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و باید به آن پاسخ مناسب داده شود.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض این قطعنامه و برجام نیست. به رغم این، آمریکا روز پنجم فروردین امسال شش شرکت و دو فرد را در ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG