لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

کمیته سنا طرح لزوم بررسی توافق نهایی هسته‌ای با ایران را تصویب کرد


سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا که طراح اصلی طرح دخالت کنگره در توافق نهایی با ایران است.
سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا که طراح اصلی طرح دخالت کنگره در توافق نهایی با ایران است.

کمیته روابط خارجی سنا عصر سه شنبه ۲۵ فروردین به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رییس جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که همه ۱۹ عضو کمیته یاد شده به این طرح رای مثبت داده‌اند.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا احتمالا نسخه تجدیدنظر شده طرح سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات را امضاء می‌کند.

جاش ارنست به خبرنگاران گفت که آقای اوباما احتمالا تفاهم بر سر این طرح را خواهد پذیرفت.

این اظهارات در حالی است که وی روز پیش گفته بود باراک اوباما، مصوبه کنگره برای اعمال نظر درباره توافق احتمالی با ایران را وتو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: «آنچه که برای دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی سنا روشن کرده‌ایم، این است که رییس جمهوری مایل خواهد بود تا طرح پیشنهادی توسط این کمیته را امضاء کند».

بر اساس این طرح، دوره بررسی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا از ۶۰ روز به ۵۲ روز کاهش می‌یابد.

۳۰ روز از این زمان صرف بررسی توافق احتمالی با ایران در کنگره و ۱۰ روز نیز برای اظهار نظر رییس جمهوری آمریکا اختصاص داده شده است. در صورت وتوی مصوبه کنگره از سوی باراک اوباما، مجلس سنا و نمایندگان ۱۲ روز دیگر فرصت خواهند داشت که در این زمینه رای گیری مجدد داشته باشند.

در این دوره یک ماهه، باراک اوباما می‌تواند تحریم‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا را لغو کند ولی تحریم‌های تصویب شده در کنگره تا پایان بررسی توافق هسته‌ای با تهران به قوت خود باقی می‌ماند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفت که دولت اوباما نظر نهایی خود را درباره این طرح اعلام خواهد کرد و درباره تغییرات احتمالی که کمیته در آن اعمال خواهد کرد محتاط خواهد بود.

با این حال وی افزود کاخ سفید در صورت تجدیدنظر در طرح یاد شده از آن حمایت خواهد کرد.

آقای ارنست اظهار داشت: «به رغم مواردی که ما آن‌ها را دوست نداریم، به اندازه کافی تغییرات اساسی در این طرح صورت گرفته است که رییس جمهوری مایل باشد آن را امضاء کند».

در طرح یاد شده آمده است، اگر توافق نهایی احتمالی با ایران تا روز نهم ژوئیه تسلیم کنگره شود- اندکی پس از دستیابی به آن در روز ۳۰ ژوئن- دوره بررسی آن به ۶۰ روز بازگشت داده خواهد شد.

بر اساس طرح توافق شده توسط سناتورهای هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، رییس جمهوری باید هر ۹۰ روز به کنگره تضمین دهد که ایران به توافق نهایی پایبند بوده است.

پیشتر در این طرح آمده بود که باراک اوباما هر سه ماه نیز باید تضمین دهد که ایران از تروریسم حمایت نمی‌کند، که این بند در نسخه نهایی طرح کمیته روابط خارجی سنا حذف شد.

نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در حال مذاکره بر سر توافقی جامع درباره نحوه حل و فصل ابهام‌های برنامه هسته‌ای تهران هستند.

طرفین در روزهای اول فروردین بر سر چارچوب کلی این توافق به تفاهم رسیدند و قرار است از هفته آینده بحث بر سر جزئیات آن آغاز شود.

XS
SM
MD
LG