لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۴

سخنگوی کاخ سفید: ایجاد «مناطق امن» در سوریه عملی نیست


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت تاکید کرد که حکومت بشار اسد باید به تعهداتش درباره کاهش مخاصمه‌ها در سوریه پایبند باشد و افزود که «مناطق امن» در حال حاضر گزینه‌های عملی نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست به خبرنگاران گفت: «لازم است که رژیم اسد به تعهداتش که وعده داده است پایبند باشد، و مایلیم روسیه از نفوذش استفاده کند تا رژیم اسد تعهداتش را انجام دهد».

در همین حال، همزمان با ادامه حملات به شهر حلب در شمال سوریه از سوی نیروهای دولتی این کشور، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت برای یافتن راه حلی برای آتش بس نسبی در سوریه «طرح‌های مختلفی» در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کری روز دوشنبه در شهر ژنو با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و استفان د میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

او گفت در مسیر یافتن راه‌هایی برای کاهش درگیری‌ها در شهر حلب پیشرفت‌هایی صورت گرفته ولی به کار بیشتری نیاز دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «چندین طرح وجود دارد که برای بررسی و جلب توافق بازیگران اصلی ارسال شده است. ما امیدواریم ولی هنوز به نقطه قطعی نرسیده‌ایم. در ۲۴ و ۴۸ ساعت آینده تلاش زیادی خواهیم کرد تا به نتیجه برسیم».

او جزییات طرح‌های در حال بررسی را اعلام نکرد ولی افزود اواخر روز دوشنبه تلفنی با سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو می‌کند و آقای د میستورا نیز روز سه شنبه برای مذاکره به مسکو خواهد رفت.

خبرگزاری‌های روسی عصر دوشنبه خبر دادند که این دو وزیر امور خارجه تلفنی با هم گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کری و لاوروف در گفت‌وگوهای خود بر یافتن یک راه حل سیاسی در سوریه تاکید کردند، و از مخالفان و حکومت بشار اسد خواستند آتش‌بس موجود را رعایت، وتلاش خود را بر جنگ علیه گروه‌های تروریستی متمرکز کنند.

جان کری در نشست خبری خود با همتای عربستانی‌اش گفته بود که آمریکا و روسیه توافق کرده‌اند کارمندان بیشتری را به ژنو اعزام کنند تا بررسی همه جانبه و دقیق‌تری صورت گیرد و روزانه بر روند آتش‌بس نظارت شود.

او پس از این دیدار، در سخنانی خطاب به کارمندان دفتر نمایندگی آمریکا در ژنو اظهار امیدواری کرد که طی روزهای آینده توافقی در مورد آتش بس در حلب اعلام شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید آمریکا در حال بررسی طرح مشترکی با روسیه است که جزییات ایجاد یک «منطقه امن» را در حلب تعیین خواهد کرد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک نهاد مستقل که مرکز آن در بریتانیاست، طی ۹ روز گذشته بر اثر توپ‌باران و حملات هوایی بیش از ۲۵۰ نفر در شهر حلب کشته شده‌اند.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک نهاد مستقل که مرکز آن در بریتانیاست، طی ۹ روز گذشته بر اثر توپ‌باران و حملات هوایی بیش از ۲۵۰ نفر در شهر حلب کشته شده‌اند.

بر اساس این طرح، غیرنظامیان و شورشیان میانه‌رو از حملات ارتش سوریه که مدعی است هدف حملاتش تروریست‌هاست، در امان خواهند بود.

یک مقام آمریکایی گفت با تعیین مرزهای کاملا مشخص، بخشی از محلات شهر حلب تفکیک خواهند شد.

هنوز مشخص نیست روسیه چنین طرحی را خواهد پذیرفت و آیا تلاش خواهد کرد حکومت بشار اسد را به پذیرش و رعایت این طرح قانع کند.

برخی از مقامات آمریکایی که به خاطر حساسیت‌های این موضوع حاضر نشدند نام‌شان فاش شود، در مورد موفقیت این طرح اظهار تردید می‌کنند ولی در عین حال معتقدند به عنوان راهی برای کاهش درگیری‌ها ارزش آزمایش کردن را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقامات آمریکایی می‌گوید این منطقه امن دقیقا مثل یک منطقه ممنوعه پرواز نخواهد بود.

از سوی دیگر، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ادامه حملات هوایی به حلب را «نقض جنایتکارانه قوانین بشردوستانه» توصیف کرد. او افزود بشار اسد به این خاطر مجازات خواهد شد و در نتیجه یک فرایند سیاسی یا به زور از قدرت برکنار خواهد شد.

آقای الجبیر افزود: «فقط یک طرف جنگ هواپیما دارد و آن بشار اسد و متحدان آن هستند و آن‌ها مسئول قتل عام کودکان، زنان و سالخوردگان هستند. آن‌ها مسئول قتل پزشکان و کارمندان درمانی هستند. این شرایط به هر شکلی آن را تفسیر کنید، ادامه پیدا نخواهد کرد. جهان به آن‌ها اجازه نخواهد داد از مسئولیت این اعمال بگریزند».

همزمان با مذاکرات جان کری در شهر ژنو، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد ارتش این کشور آتش‌بس در اطراف شهر دمشق و مواضع شورشیان در حومه شرقی پایتخت را به مدت ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرده است.

جان کری اظهار امیدواری کرد که آتش‌بس در اطراف دمشق به نقاط دیگر کشور نیز گسترش یابد. اما تمدید آتش‌بس از سوی ارتش سوریه شامل حلب نمی‌شود.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک نهاد مستقل که مرکز آن در بریتانیاست، طی ۹ روز گذشته بر اثر توپ‌باران و حملات هوایی بیش از ۲۵۰ نفر در شهر حلب کشته شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری تاس از قول سرفرمانده نیروهای روسی مستقر در سوریه گزارش داد که مذاکرات درمورد آتش‌بس در حلب ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG