لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

عفو بین الملل: علی شاکری چرا دستگیر شد؟


علی شاکری فعال صلح به مدت چهار ماه در بازداشت به سر می برد.
علی شاکری فعال صلح به مدت چهار ماه در بازداشت به سر می برد.



سازمان عفو بین الملل ضمن استقبال از آزادی علی شاکری، یکی از سه ایرانی- آمریکایی بازداشت شده در ایران، از مقامات ایران خواست درباره جزییات بازداشت وی توضیح دهند.


سازمان عفو بین الملل خواهان آن است تا مقامات ایران مشخص کنند علی شاکری، از اعضای «شورای ابتکار شهروندان برای صلح» در کالیفرنیا که روز سه شنبه آزاد شد، چرا دستگیر شد، اتهام او چیست و چرا این اتهامات علیه او مطرح شده است.


اتهامات نامشخص


نیکول شوویری، سخنگوی سازمان عفو بین الملل در گفت و گو با رادیو فردا می گوید :« سازمان عفو بین الملل از آزادی علی شاکری، با قرار وثیقه استقبال می کند. ما همچنین از مقامات جمهوری اسلامی می خواهیم به جزییات درباره اینکه چرا او را دستگیر کردند ، اتهام او چیست و چرا این اتهامات علیه او مطرح شده، توضیح دهند.»


  • سازمان عفو بین الملل خواهان آن است تا مقامات ایران مشخص کنند علی شاکری، از اعضای «شورای ابتکار شهروندان برای صلح» در کالیفرنیا که روز سه شنبه آزاد شد، چرا دستگیر شد، اتهام او چیست و چرا این اتهامات علیه او مطرح شده است.

سخنگوی سازمان عفو بین الملل در ادامه نسبت به نگهداری زندانیان در سلول انفرادی در ایران ابراز نگرانی می کند و می گوید:« از مقامات ایران می خواهیم نگهداری بازداشت شدگان در سلول های انفرادی را پایان دهند. همانطور که می دانید علی شاکری در زندان اوین در سلول انفرادی نگهداشته می شد و به وکیل دسترسی نداشت. او تنها چند بار، دست کم یک بار توانست با خانواده خود تماس تلفنی داشته باشد. سازمان عفو بین الملل مسلما از مقامات ایرانی می خواهد نگهداری بازداشت شدگان در سلول انفرادی را متوقف کنند و بر اساس درخواست گروه کاری سازمان ملل که در فوریه سال۲۰۰۳ به هنگام بازدید از ایران خواسته بود نگهداری زندانیان در سلول انفرادی را متوقف کند، عمل کنند.»


برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که مقامات جمهوری اسلامی اخیرا چند شهروند ایرانی- آمریکایی را به این دلیل آزاد کرده اند که این بازداشت ها چهره ایران را در مجامع بین المللی مخدوش کرده است.


از نیکول شوویری، سخنگوی سازمان عفو بین الملل می پرسم آیا این تحلیلی درست است، وی در پاسخ می گوید:« همانطور که می دانید در ماه های اخیر، مقامات ایران فشار بر روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه و مدافعان حقوق بشر و دیگر افرادی که از سوی جمهوری اسلامی به داشتن ارتباطاتی با کشورهای خارجی یا درگیر در پروژه های ساخت جامعه متمدن ایران پنداشته می شوند، افزایش یافته است. این درست است که آزاد شدن علی شاکری، با دیدار محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران از آمریکا همزمان شده است. با وجود این ما در سازمان عفو بین الملل فکر نمی کنیم بهبود وضعیت حقوق بشر باید موضوع هیچ نوع ملاحظه سیاسی باشد. حقوق بشر باید همیشه و در هر شرایطی در اولویت باشد.»


سخنگوی سازمان عفو بین الملل همچنین می گوید:« با وجود اینکه ما از آزادی علی شاکری استقبال می کنیم، نگرانی هایی درباره دستگیری های اخیر افرادی که به آنها اشاره کردم و به عنوان تهدیدی برای مقامات جمهوری اسلامی محسوب می شوند، داریم. همچنین از جمهوری اسلامی می خواهیم تحت قوانین بین المللی حقوق بشر رفتار کند.»


آزادی با قید وثیقه


آزادی علی شاکری، روز سه شنبه بیست و پنجم سپتامبر همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به آمریکا برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.


وی که از چهار ماه پیش در زندان بود، روز سه شنبه در تماسی تلفنی با همسر و پسرش به آنها اعلام کرده آزاد شده است.


محمد شادابی، سخنگوی قوه قضاییه در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده که علی شاکری می تواند از کشور خارج شود.


پیش از آزادی علی شاکری، بستگان وی وثیقه ای ملکی به ارزش صد میلیون تومان به دادگاه تحویل داده اند.


علی شاکری یک هفته پس آزاد شدن کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی آمریکایی موسسه «اوپن سوسایتی» یا «جامعه باز» آزاد می شود.


کیان تاجبخش و پیش از آن هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی موسسه وودرو ویلسون نیز با اتهامات مشابهی با آقای شاکری دستگیر و سپس آزاد شدند.


علی شاکری از اعضای شورای «ابتکار شهروندان برای صلح» در دانشگاه ارواین کالیفرنیا است و ضمن اداره یک شرکت موفق تجاری، در طول سال ها فعالیت اجتماعی و سیاسی در جنوب کالیفرنیا به عنوان سخنگوی انجمن مدافع دموکراسی در ایران فعالیت داشته است.


XS
SM
MD
LG