لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

جنگ لفظی تهران و لندن درباره عذرخواهی بریتانیا


خبر آزادی نظامیان بریتانیایی بازداشت شده توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز چهارشنبه و در جریان نشست خبری رییس جمهوری ایران اعلام شد.
خبر آزادی نظامیان بریتانیایی بازداشت شده توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز چهارشنبه و در جریان نشست خبری رییس جمهوری ایران اعلام شد.

به رغم آزادی ملوانان بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی ايران، جنگ لفظی سياسی ميان لندن و تهران بر سر «عذرخواهی بريتانيا» همچنان ادامه دارد.


نخست وزير بريتانيا می گويد که برای آزادی ملوان بريتانيايی نه مذاکره ای صورت گرفته و نه رويارويی و قرار يک طرفه ای نيز گذاشته نشده است ولی ايران گفته که نامه عذرخواهی بريتانيا را دريافت کرده است.


تونی بلر، روز پنج شنبه و پس از آزادی ۱۵ ملوان بريتانيايی با اعلام اينکه هيچ معامله ای با ايران برای آزادی اين ملوانان صورت نگرفته است، «عناصری» از درون نظام جمهوری اسلامی را متهم کرد که در تروريسم دست دارند.


آقای بلر که در بيرون از ساختمان نخست وزيری سخن می گفت، افزود که اين نظاميان، «بدون هيچ معامله، مذاکره يا قرار يک طرفه ای» آزاد شدند.



آقای بلر می گوید که بحران بازداشت ملوانان خطوط تماس « تازه و جالبی» را ميان بريتانيا و ايران بوجود آورده که بايد ادامه يابد.

اظهارات نخست وزير بريتانيا در واکنش به سخنان روز چهارشنبه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران صورت گرفت که گفته بود بريتانيا در نامه ای قول داده است که نيروهای نظامی اين کشور ديگر وارد آب های ايران نمی شوند.


خبر آزادی نظامیان بریتانیایی بازداشت شده توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز چهارشنبه و در جریان نشست خبری رییس جمهوری ایران اعلام شد.


آقای بلر در عين حال که از بازگشت ملوانان آزاد شده ابراز خرسندی کرد ولی گفت که بريتانيايی ها درغم کشته شدن چهار سرباز خود در عراق «اندوهگين و داغدار» هستند.


اين چهار سرباز بريتانيايی روز پنج شنبه و پيش از ورود ملوانان بازداشتی اين کشور به لندن در عراق کشته شدند.


وی گفت که اين حادثه «واقعيت زشت و هشدار دهنده» تروريسم را در عراق نشان داد.


نخست وزير بريتانيا افزود: «اکنون زود است بگوييم اقدام تروريستی ويژه ای که جان چهار سرباز ما را گرفت يک حرکت حساب شده توسط تروريست هايی بود که از سوی عواملی در درون رژيم ايران حمايت می شدند، بنابراين من در احترام به اين واقعه ادعايی مطرح نمی کنم.»


وی در ادامه گفت: «اما همچنان که قبلا گفته ام، تصوير کلی که من دارم اين است که حداقل عواملی در رژيم ايران وجود دارند که تروريسم را در عراق پشتيبانی، تغذيه مالی و مسلح می کنند.»


آقای بلر اظهار داشت: «اين بحران خطوط تماس تازه و جالبی را ميان بريتانيا و ايران به وجود آورده که بايد ادامه يابد.»


نخست وزير بريتانيا افزود: «جامعه بين المللی کاملا در پيشبرد خواسته خود ثابت قدم باقی مانده است، چه در زمينه تسليحات هسته ای و چه در زمينه حمايت بخشی از رژيم ايران از تروريسم.»




ولایتی: ايران به اهداف خود در ارتباط با بازداشت ملوانان بريتانيايی رسيده است.

«نامه عذرخواهی بريتانيا را دريافت کرديم»


سخنان تونی بلر درباره رد هر گونه توافق يا ارسال نامه به ايران برای آزادی ملوانان در حالی عنوان می شود که علی اکبر ولايتی، مشاور امور بين الملل آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است که ايران پيش از آزادی ملوانان بريتانيايی نامه عذرخواهی لندن را دريافت کرده بود.


آقای ولايتی که با تلويزيون دولتی ايران گفت وگو می کرد افزود: «ايران به اهداف خود در ارتباط با بازداشت ملوانان بريتانيايی رسيده است.»


وی گفت: «ايران اين پيش شرط را گذاشته بود که بريتانيا بپذيرد به آب های ايران تجاوز کرده و عذرخواهی نمايد. و روز سه شنبه نيز ما نامه عذرخواهی دولت بريتانيا را دريافت کرديم.»


آقای ولایتی تنها مقام تهران است که موضوع وجود نامه «عذرخواهی» بریتانیا را مطرح کرده است.


XS
SM
MD
LG