لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

۱۴ اثر دو هنرمند آمریکایی «پس از ۳۷ سال به ایران تحویل داده شدند»


رابرت استرن (راست) و مایکل گریوز، طراح و معماران آمریکایی.
رابرت استرن (راست) و مایکل گریوز، طراح و معماران آمریکایی.

۱۴ اثر رابرت استرن و مایکل گریوز، دو هنرمند آمریکایی، که سال ۵۷ توسط موزه هنرهای معاصر خریداری شده اما پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران تحویل داده نشده بودند، پس از ۳۷ سال به ایران تحویل داده شدند.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه ۲۷ آذر به نقل از «یک مقام آگاه» در مرکز حقوقی ریاست جمهوری ایران که اشاره‌ای به نام او نشده است، اعلام کرد که سال ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، موزه هنرهای معاصر ایران چهار اثر را از رابرت استرن و ۱۰ اثر را از مایکل گریوز، دو هنرمند آمریکایی، خریداری کرده و قیمت آن‌ها را نیز پرداخت کرده بود.

بر اساس این گزارش، پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و «انسداد» اموال ایران در ایالات متحده، تحویل این آثار «با مشکلاتی مواجه شدند.»

به گفته این «مقام آگاه» در مرکز حقوقی ریاست جمهوری ایران، دولت آمریکا با وجود توافق الجزایر اعلام کرده بود که «تکلیفی به تحویل اموال ندارد و مساله باید بین ایران و فروشندگان آمریکایی مستقیما حل و فصل شود».

در ۲۹ دی‌ماه سال ۵۹ ایران و ایالات متحده آمریکا توافقی برای آزادی گروگان‌ها و آزاد شدن دارایی‌های ایران از سوی واشنگتن امضا کردند که بر اساس آن، آمریکا حدود هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کرد و گروگان‌ها آزاد شدند.

بر اساس این قرارداد، دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا نیز تشکیل شد که به اختلافات میان دولت‌های دو کشور رسیدگی می‌کند.

این دیوان شامل ۹ داور است که هر یک از طرفین سه نفر را منصوب می‌کنند و سه داور از کشورهای ثالث توسط شش داور منصوب طرفین تعیین می‌شوند.

این «مقام آگاه» در مرکز حقوقی ریاست جمهوری ایران، گفته است که دولت ایران به دلیل تحویل نشدن این آثار هنری و «تخلف آمریکا از بیانیه‌های الجزایر»، در سال ۶۱ علیه دولت آمریکا به دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده (در لاهه) شکایت کرده بود.

بر اساس این گزارش، در‌‌‌‌ نهایت در سال ۹۲ و در جریان رسیدگی به این شکایت، دولت آمریکا آمادگی خود را برای انتقال این آثار به ایران اعلام کرد.

این «مقام آگاه» خبر داد که این ۱۴ اثر ابتدا به آمستردام، پایتخت هلند حمل و پس از «احراز اصالت» آن‌ها توسط نمایندگان و کار‌شناسان وزارت ارشاد، پس از ۳۷ سال به ایران «مسترد» شد.

بر اساس این گزارش، این آثار هنری تابلوهایی در مورد «طرح‌های معماری با ارزش» است.

«مقام آگاه» در مرکز حقوقی ریاست جمهوری ایران، جرئیات بیشتری درباره ویژگی‌های این آثار هنری بیان نکرده است.

رابرت استرن، معمار آمریکایی، هم اکنون در قید حیات است. مایکل گریوز نیز که طراح و معمار بود اسفند پارسال در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

XS
SM
MD
LG