لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

نيجريه و ساحل عاج به جام جهانی فوتبال راه یافتند


نمایی از ورزشگاه معروف ماکارنا در برزیل که برای جام جهانی فوتبال در سال آینده در حال بازسازی است.
نمایی از ورزشگاه معروف ماکارنا در برزیل که برای جام جهانی فوتبال در سال آینده در حال بازسازی است.
با صعود تيم‌های ملی فوتبال نيجريه و ساحل عاج به جام جهانی برزيل، تعداد تيم‌های راه‌يافته به جام بيستم به ۲۳ کشور افزايش يافت. طی سه روز آينده، ۹ تيم ديگر نيز انتخاب می‌شوند تا پرونده رقابت‌های مقدماتی به طور کامل بسته شود.

پيش از اين صعود تيم‌های ملی ژاپن، ايران، کره جنوبی و استراليا از آسيا، هلند، ايتاليا، اسپانيا، انگليس، روسيه، بوسنی و هرزگوين، آلمان، سوئيس و بلژيک به عنوان تيم‌های صدرنشين اروپايی، آمريکا، کاستاريکا و هندوراس از منطقه آمريکای شمالی، همچنين آرژانتين، شيلی، کلمبيا و اکوادور از منطقه آمريکای جنوبی به جام جهانی ۲۰۱۴ مسجل شده بود.

حضور برزيل هم به عنوان ميزبان مسابقات از ابتدا قطعيت داشت.

اين تيم‌ها منتظر ششم دسامبر - پانزدهم آذر هستند تا با قرعه‌کشی مرحله نهايی، رقبای خود را در جام جهانی بشناسند. برزيل، اسپانيا، آلمان، آرژانتين، کلمبيا، بلژيک، اروگوئه و سوئيس سرگروه‌های جام‌جهانی هستند.

البته در صورتی که اروگوئه در بازی برگشت در خانه با نتيجه ۶-۰ به اردن ببازد و به جام جهانی صعود نکند، هلند جايگزين اين تيم خواهد شد.

نيجريه و ساحل عاج نخستين تيم‌هايی هستند که از قاره آفريقا، جواز حضور در جام بيستم را کسب می‌کنند. ساحل عاج با وجود تساوی يک بر يک مقابل سنگال موفق شد با پيروزی در مجموع دو ديدار رفت و برگشت راهی جام جهانی شود. اين تيم به لطف پيروزی ۳ بر يک در بازی رفت، در مجموع به برتری ۴ بر ۲ رسيد.

سنگال در اين ديدار از روی نقطه پنالتی به گل رسيد و اگر يک گل ديگر می‌زد ساحل عاج را حذف می‌کرد اما با گل تساوی سالومون کالو در دقيقه ۹۴ رويای سنگالی‌ها نقش بر آب شد.

هدايت ساحل عاج را صبری لاموچی بازيکن سابق تيم ملی فرانسه برعهده دارد و کاپيتان اين تيم هم ديديه دروگبا است. تمام بازيکنان اين کشور غير از دروازه‌بانان ذخيره‌شان در اروپا بازی می‌کنند.

ساحل عاج برای سومين دوره پياپی است که راهی جام جهانی می‌شود. اين کشور در دو دوره قبلی نتوانسته از گروهش صعود کند اما در نخستين حضور، پيروزی ۳-۲ مقابل صربستان در جام جهانی ۲۰۰۶ را به جا گذاشته.

در جام جهانی قبلی هم تيم پرتغال با هدايت کارلوس کی‌روش را با نتيجه ۰-۰ متوقف کردند و کره شمالی را ۳-۰ شکست دادند.

قبل از ساحل عاج، اين تيم ملی فوتبال نيجريه بود که توانست با برتری مقابل تيم شگفتی‌ساز اتيوپی به عنوان نخستين تيم آفريقايی به جام جهانی برزيل صعود کند. نيجريه در ورزشگاه خانگی با گل‌های ويکتور موزس از روی نقطه پنالتی و ويکتور اوبينا موفق شد اتيوپی را در مجموع با نتيجه ۴ بر يک شکست دهد.

نيجريه‌ای‌ها که بارها از حاشيه‌های داخلی لطمه خورده‌اند، سه سالی هست که هدايت تيم خود را به استفان کشی سپرده‌اند. او ۱۴ سال عضو تيم ملی همين کشور بوده و سابقه سرمربيگری در تيم‌های توگو و مالی را هم دارد.

نيجريه با ستارگانش در چلسی، لاتزيو، ليورپول و ديگر تيم‌های اروپايی، به انتظار تکرار درخششی مشابه دهه ۹۰ ميلادی نشسته. آنها در مرحله يک شانزدهم نهايی جام‌های جهانی ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ حضور داشتند. جايگاهی که کسب مجدد آن با حضور بازيکنانی مثل جان اوبی ميکل، اوگنی اونازی، ويکتور موزس و سنگربان با تجربه‌ای به نام وينسنت انيه‌ما دور از دسترس نيست.

حضور اتيوپی در اين مرحله، شگفتی بزرگ مسابقات مقدماتی جام جهانی بود. از آن رو که تمام بازيکنان اين کشور در ليگ داخلی بازی می‌کنند اما همين بازيکنان گمنام توانستند در مرحله گروهی، تيم صاحب نام آفريقای جنوبی که ميزبان دوره قبلی جام جهانی بود را از دور رقابت‌ها کنار بزنند.

در ديگر ديدار اين مرحله، کامرون و تونس در شرايطی به مصاف هم خواهند رفت که بازی رفت دو تيم در تونس به تساوی بدون گل انجاميد. غنا هم در حالی به قاهره می‌رود که تقريباً صعودش را قطعی کرده. اين تيم در خانه با نتيجه ۶-۱ بر مصر غلبه کرد و درخشان‌ترين نتيجه را بين کليه تيم‌ها به جا گذاشت. غنايی‌ها در مرحله گروهی نيز زامبيا فاتح جام ملت‌های ۲۰۱۲ آفريقا را حذف کرده بودند.

الجزاير هم ميزبان بورکينا فاسو است. اين تيم با هدايت وحيد هاليلودزيچ بازی رفت را ۳-۲ باخته و حالا برای صعود به پيروزی ۱-۰ نياز دارد. الجزاير در دور پيشين جام جهانی به اسلواکی و آمريکا باخت اما با تساوی بدون گل مقابل انگلستان شگفتی‌ساز شد.

بورکينا فاسو که بازيکنان پر تعدادی در اروپا دارد، با سرمربيگری پل پوت بلژيکی در مرحله گروهی توانست سه تيم مدعی کنگو، گابن و نيجر را حذف کند.
XS
SM
MD
LG