لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

پزشکان بدون مرز: دنیا در مبارزه با بیماری ابولا در آستانه شکست است


پرستاران لیبریایی در حال انتقال جسد یک فرد مبتلا به بیماری ابولا برای خاکسپاری.
پرستاران لیبریایی در حال انتقال جسد یک فرد مبتلا به بیماری ابولا برای خاکسپاری.

جوآن لیو، رییس سازمان پزشکان بدون مرز، می‌گوید که دنیا در مبارزه با ابولا در آستانه شکست خوردن است و رهبران کشور‌ها هنوز نتوانسته‌اند راهی برای مقابله با این بیماری فراگیر پیدا کنند.

وی این اظهارات را روز چهارشنبه ۱۲ شهریور در نشست ویژه سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، برای مقابله با گسترش افسار گسیخته بیماری ابولا بیان کرد.

این بیماری بخش‌های وسیعی از آفریقا را در بر گرفته و به برخی کشورهای دیگر در خارج از آفریقا هم رسیده‌است.

رییس سازمان پزشکان بدون مرز گفت شمار مبتلایان به ویروس ابولا در غرب آفریقا رو به افزایش است و این بیماری کماکان قربانی می‌گیرد.

وی گفت خطر بروز شورش و ناآرامی منطقه را تهدید می‌کند، مراکز نگهداری از بیماران مبتلا به ویروس ابولا دیگر ظرفیت ندارند، تعداد زیادی از نیروهای امدادی که در خط مقدم مبارزه با ابولا هستند، جان‌شان را از دست داده‌اند.

خانم لیو افزود: تعداد زیادی هم از ترس جان‌شان گریخته‌اند و بیماران را به حال خود رها کرده‌اند. نظام درمانی در آن مناطق کاملا از هم پاشیده شده است.

به گزارش وبسایت سازمان پزشکان بدون مرز، جوان لیو به وضع فلاکت‌بار مراکز درمانی اشاره کرد و گفت این مراکز به مکان‌هایی برای مرگ بیماران تبدیل شده‌اند چون امکان مقابله با این بیماری را ندارند.

وی گفت شمار بیماران آن‌قدر زیاد شده است که امکان معاینه همه آن‌ها نیست.

بر اساس اظهارات خانم لیو، جسدهای آلوده به ویروس ابولا در سطح خیابان‌های سیرالئون در حال پوسیده شدن هستند و کسی نیست آن‌ها را جمع‌آوری کند.

رییس سازمان پزشکان بدون مرز گفت: هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در عرض سه ماه بیش از ۲۰ هزار نفر در لیبریا، سیرالئون و گینه به این بیماری آلوده شده‌اند.

وی هشدار داد که این بیماری در پایتخت لیبریا به سرعت در حال گسترش است.

دکتر لیو از واکنش کند کشور‌ها به گزارش‌های سازمان پزشکان بدون مرز در چند ماه گذشته انتقاد کرد و گفت شش ماه است که این بیماری قربانی می‌گیرد اما تنها در روز هشتم اوت بود که اعلام شد وضعیت اضطراری است و این بیماری به همه کشور‌ها مربوط می‌شود.

وی همچنین از اعمال برخی قوانین مربوط به این بیماری انتقاد کرد و آن‌ها را غیر مفید دانست.

مجازات کردن کسانی که این بیماری را به مراکز ذیربط گزارش نمی‌کنند و قرنطینه کردن اجباری افراد از جمله قوانینی هستند که به گفته خانم لیو باعث شده‌اند مردم با مقامات همکاری نکنند.

رییس سازمان پزشکان بدون مرز خواستار اقدامات فوری و مبارزه بی‌امان با ابولا شد و برای مهار این ویروس، موارد زیر را پیشنهاد کرد:

افزایش مراکز درمانی، بهره گیری از آزمایشگاه‌های سیار برای شناسایی سریع افراد مبتلا به ویروس ابولا، راه اندازی خط هوایی ویژه به غرب آفریقا برای جابجایی افراد و لوازم مورد نیاز، و تشکیل شبکه‌ای از بیمارستان‌های صحرایی در منطقه برای درمان پرسنل واحدهای درمانی که به این ویروس آلوده می‌شوند.

رییس سازمان پزشکان بدون مرز در پایان با بیان اینکه نمی‌توان کشورهای آلوده به ویروس ابولا را از سایر کشور‌ها جدا کرد و این بیماری در ‌‌نهایت دامنگیر همه خواهد شد، از سازمان ملل متحد خواست به مسولیت تاریخی‌اش عمل کند و این بیماری را قبل از اینکه همه‌گیر شود، در‌‌ همان آفریقا شکست دهد.

XS
SM
MD
LG