لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

واکنش رهبران جهان به سخنرانی مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید آمریکا


رییس‌جمهوری جدید آمریکا در سخنرانی مراسم سوگندش گفت: «از این لحظه به بعد، آمریکا در اولویت اصلی خواهد بود».
رییس‌جمهوری جدید آمریکا در سخنرانی مراسم سوگندش گفت: «از این لحظه به بعد، آمریکا در اولویت اصلی خواهد بود».

ساعاتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مراسم سوگند خود، رهبران جهان به اظهارات او واکنش نشان دادند، و از جمله معاون صدراعظم آلمان گفت که کشورش باید برای مصاف با «دوران سخت» ترامپ آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل روز جمعه اول بهمن در واکنش به سخنان آقای ترامپ گفت: «آنچه امروز شنیدیم لحن بسیار ملی‌گرایانه‌ای داشت. به نظرم ما باید خود را برای مصاف با دورانی سخت آماده کنیم».

او در گفت‌وگو با تلویزیون «زد دی اف» آلمان افزود: ترامپ در سخنرانی مراسم سوگندش «فوق‌العاده جدی» بود، که به این معنی است وعده‌هایش در زمینه تجارت و سایر مسائل را با اقداماتش پیش می‌برد.

آقای گابریل تصریح کرد که اروپا و آلمان باید برای «دفاع از منافع‌مان» همراه هم ایستادگی کنند.

ایالات متحده بزرگترین شریک تجاری آلمان است و ترامپ هشدار داده که دولت او بر روی خودروهای تولیدی بی‌ام‌دبلیو که این شرکت قصد دارد تا در کارخانه جدیدش در مکزیک تولید و آن را به آمریکا صادر کند، مالیات مرزی ۳۵ درصدی وضع خواهد کرد.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا در سخنرانی مراسم سوگندش گفت: «از این لحظه به بعد، آمریکا در اولویت اصلی خواهد بود».

آقای ترامپ افزود: «این روندی که در حال از بین بردن آمریکایی‌هاست باید همین حالا متوقف شود. هر تصمیمی درباره تجارت، مالیات، مهاجرت و سیاست خارجی در راستای منافع کارگران و خانواده‌های آمریکایی گرفته خواهد شد».

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور مکزیک هم گرچه به همتای آمریکایی خود تبریک گفت، اما تأکید کرد که حاکمیت، منافع ملی و حمایت از مکزیکی‌ها در اولویت خواهد بود.

انریکو پنا نیتو در حساب توئیتری خود نوشت که به دنبال گفت‌وگوهای «محترمانه» با دولت ترامپ است.

مکزیکی‌ها از طرح آقای ترامپ برای ساختن دیوار در مرز جنوبی ایالات متحده به منظور جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی عصبانی هستند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا بارها گفته است که مکزیکی‌ها باید پول این دیوار را بپردازند.

او همچنین مرتباً از شرکت‌های آمریکایی انتقاد کرده که کارخانه‌های تولیدی خود را به مکزیک منتقل می‌کنند.

در همین حال، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از آقای ترامپ خواست که ارزش‌های اخلاقی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد و گفت که او باید از افراد فقیر مراقبت کند.

بازارهای مالی نیز به آغاز دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ واکنش نشان دادند. در حالی که دلار آمریکا اندکی از ارزش خود را از دست داد ولی بازارهای سهام رشد مثبتی را شاهد بودند.

خبرگزاری رویترز در عین حال گفته که سخنرانی مراسم سوگند ترامپ نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های حمایتی در حوزه تجارت را برانگیخته است.

در مسکو نیز سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا واکنش برانگیخت. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، کنستانتین کوساچف رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس علیای روسیه گفته است که اظهارات آقای ترامپ تحسین‌برانگیز بود.

او اظهار داشت: سخنان ترامپ دقیقاً خطاب به آمریکایی‌ها بود و نه خطاب به کل کره زمین.

XS
SM
MD
LG