لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

«اختلاف ایران و روسیه» در رسانه های جهان


روسيه روز دوشنبه اعلام کرد که کار ساخت نيروگاه در حال اتمام بوشهر را کند خواهد کرد.
روسيه روز دوشنبه اعلام کرد که کار ساخت نيروگاه در حال اتمام بوشهر را کند خواهد کرد.

روسيه روز دوشنبه اعلام کرد که کار ساخت نيروگاه در حال اتمام بوشهر را کند خواهد کرد زيرا ايران هنوز قسط ماه فوريه هزينه اين نيروگاه را نپرداخته است .


با اين حال، محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز دوشنبه، گفته بود که ايران طبق قرارداد و بر اساس جداول زمانی ، پرداخت های خود را بابت احداث نيروگاه اتمی بوشهر انجام داده است. رسانه های انگليسی زبان روز سه شنبه با پرداختن به اين موضوع نسبت به آن واکنش نشان دادند.


روزنامه نيويورک تايمز می نويسد: روسيه ادعا کرده که ايران هزينه دو ماه ساخت نيروگاه بوشهر که برای هر ماه ۲۵ ميليون دلار است را نپرداخته است. اين بحث که روز دوشنبه در رسانه ها مطرح شد، موجب گرديد مقمات روسيه و تحليل گران بگويند که احتمالا رساندن هر گونه سوخت به ايران، يک سال به تعويق می افتد .


به نوشته نيويورک تايمز، ايوان ديبوف، سخنگوی آژانس هسته ای روسيه می گويد: ايران هزينه ها را پرداخت نکرده و مشکل اينجاست که ماه گذشته يک بانک ايرانی درخواست کرد که هزينه ها را به جای دلار، به يورو بپردازد .


روسيه پرداخت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر به يورو را نپذيرفته است. آقای ديبوف می گويد که روسيه هزينه ها را به يورو قبول نمی کند .


اين در حالی است که معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی به خبرگزاری ايرنا گفته است: ايران پرداخت های خود را بابت احداث نيروگاه اتمی آب سبک بوشهر انجام داده و تلاش می کند مشکلات مالی را با پيمانکار روسی حل کند .


به گفته وی، مشکل پيش آمده، مسئله ايران نيست و مشکل روسيه است .


روزنامه اينتر نشنال هرالد تريبيون نيز می نويسد: هنوز مشخص نيست مشکلات مالی بوجود آمده بر سر پرداخت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر توسط ايران، به دليل اعمال تحريم شورای امنيت سازمان ملل بر ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور است يا به دليل تلاش های ايالات متحده برای متوقف کردن همکاری بانک های خارجی با ايران است .


به نوشته اين روزنامه آمريکايی، تجهيزات مهم خنک کننده نيروگاه بوشهر که قرار بود از سوی يک کشور ثالث به ايران فرستاده شود، در موقع تعيين شده تحويل نشده است .


در همين حال خبرگزاری اينترفاکس، به نقل از آندره چرکاسنکو، يکی از مقامات شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسيه گفت که نيروگاه بوشهر تا اواسط سال ۲۰۰۸ تکميل نخواهد شد .


اختلاف پيش آمده بر سر نيروگاه بوشهر در ۱۵ سالی که از تاريخچه ساخت آن می گذرد، تازگی ندارد .


روزنامه اينترنشنال هرالد تريبيون می نويسد:« برای مثال قرار بود روسيه در سال ۲۰۰۵، دو سال پيش سوخت به اين نيروگاه بفرستد اما اين کار انجام نشده است


اين روزنامه، همچنين به انتقاد اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از تاخير روسيه در راه اندازی نيروگاه بوشهر اشاره کرده و نوشت که رييس جمهور سابق ايران گفته است: قدرت های جهان تلاش می کنند بر سازمان های بين المللی تسلط يافته و حق ايران را انکار کنند .


وی همچنين از روسيه که آن را دوست ايران خطاب کرده، خواسته است چنين حرکت هايی را که مانع از به گفته وی «حق مسلم ايران» می شوند، متوقف کند .


با اين حال، خبرگزاری ايتارتاس روسيه گزارش داد شرکت «اتم استروی اکسپورت» اعلام کرده اين شرکت به هيچ وجه قصد تعليق و توقف فعاليت های خود در ايران را ندارد .


آمريکا ، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که قصد دارد در پوشش فعاليت های صلح آميز هسته ای به سلاح اتمی دست پيدا کند اما ايران اين اتهام را بارها رد کرده است .


XS
SM
MD
LG