لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

حمله جدید حوثی‌ها به عدن همزمان با ادامه حملات هوایی ائتلاف عربی


شورشیان حوثی‌ و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح روز دوشنبه دهم فروردین همزمان با پنجمین روز حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن، حمله جدیدی را برای تصرف شهر عدن در جنوب این کشور آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات امنیتی، حملات حوثی‌ها و هواداران رژیم عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن، به نیروهای وفادار به رییس جمهوری مورد حمایت سازمان ملل که با آتش سلاح‌های سنگین همراه بود پس از حداقل دو حمله هوایی توسط جنگنده‌های ائتلاف دفع شده است.

این در حالی است که شبه نظامیان حوثی نیروهای ائتلاف را متهم کرده‌اند که با بمباران اردوگاه آوارگان در شهر شمالی صعده که از پایگاه‌های این نیرو‌ها به شمار می‌رود چهل نفر از جمله زنان و کودکان را کشته‌اند.

با این حال، شاهدان عینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند این اردوگاه – که محل اسکان آوارگان جنگ داخلی پیشین این کشور که پنج سال پیش به پایان رسید بود - در حال حاضر در اشغال نیروهای حوثی است و بسیاری از کسانی که در حملات هوایی کشته شده‌اند از شورشیان بوده‌اند.

از سوی دیگر جویل میلمان سخنگوی سازمان جهانی مهاجرت (IOM) به خبرگزاری فرانسه گفته که در جریان حمله به این اردوگاه حداقل ۴۵ نفر از آوارگان ساکن اردوگاه کشته شده‌اند. به گفته وی دست کم ۶۵ نفر نیز در این حملات زخمی شده‌اند.

پیشتر سازمان پزشکان بدون مرز گزارش داده بود که در حمله هوایی به اردوگاه آوارگان در المزرق در غرب یمن دستکم پانزده نفر کشته شده‌اند.

شهر عدن که مرکز تجاری یمن محسوب می‌شود از سوی عبدربه منصور هادی به عنوان پایتخت موقت این کشور فقیر عربی اعلام شده است.

آقای هادی پس از تصرف صنعا توسط حوثی‌ها در شهریور ماه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت. وی که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان رییس‌جمهور قانونی یمن به رسمیت ‌شناخته می‌شود به دنبال تشدید حملات هوایی در عدن هفته گذشته از آن شهر خارج شد و هم اکنون در عربستان سعودی است.

شبه نظامیان شیعه حوثی متحد علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین‌اند که در پی قیام‌های موسوم به بهار عربی در کشور‌های عربی در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد، هر چند توانسته است که نفوذ خود را در این کشور از طریق وفادارانش در میان نیروهای امنیتی حفظ کند.

مقامات امنیتی یمن می‌گویند شبه نظامیان حوثی و نیروهای هوادار صالح در ۳۰ کیلومتری شرق عدن موضع گرفته‌اند. آنها از آتش توپخانه برای هدف قراردادن نیروهای وفادار به هادی موسوم به کمیته‌های مردمی استفاده می‌کنند. نبرد‌ها همچنین در نزدیکی فرودگاه این شهر در جریان است.

کمیته‌های مردمی که با حملات هوایی ائتلاف کشورهای عربی حمایت می‌شوند هنوز بخش عمده‌ای از استان و شهر عدن را در کنترل خود دارند.

به گفته برخی منابع بیمارستانی در عدن، از آغاز حملات هوایی ائتلاف عربی از هفته گذشته تا کنون ۸۶ نفر کشته و ۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

عربستان سعودی و ۹ کشور عرب منطقه برای بیرون راندن نیروهای شبه نظامی حوثی از صنعا حملات هوایی خود را که هشت استان از ۲۱ استان یمن را در بر گرفته است از روز پنجشنبه گذشته آغاز کردند.

بخش عمده حملات هوایی تا کنون بر مناطق اداری و نظامی شهر صنعا متمرکز بوده است.

جنگنده‌های ائتلاف روز دوشنبه و یکشنبه شب مراکز دفاع هوایی، سکوهای پرتاب موشک اسکاد و جنگنده‌های شبه نظامیان را که می‌توانستند تهدیدی علیه عربستان سعودی باشند هدف قرار دادند.

به گفته منابع رسمی، مناطقی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در صنعا نیز هدف بمباران هوایی قرار گرفته‌اند.

ایران که از حامیان شبه نظامیان حوثی به شمار می‌رود حملات هوایی تحت رهبری عربستان را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG