لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

افزایش بهای نفت خام پس از حملات هوایی عربستان به یمن


در پی حمله هوایی عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس به یمن، بهای نفت خام برنت سه درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت خام دریای شمال به بالای ۵۹ دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات نظامی علیه شبه نظامیان حوثی که رییس جمهوری یمن را مجبور به فرار از صنعا، پایتخت، کردند اختلالی در صادرات نفتی کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس ایجاد نکرده است.

با این حال ترس از احتمال توسعه درگیری‌ها به نگرانی در مورد امنیت محموله‌های نفتی در منطقه خاورمیانه دامن زده است. ایران که از شبه نظامیان حوثی حمایت می‌کند، عملیات نظامی عربستان سعودی را محکوم کرده است.

بهای هر بشکه نفت خام دریای شمال (برنت) در اواخر روز پنجشنه ششم فروردین با دو دلار و ۹۶ سنت افزایش، ۵۹ دلار و ۴۴ سنت داد و ستد شد. بهای نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز با دو دلار و ۳۳ سنت افزایش به ۵۱ دلار و ۵۴ سنت رسید.

جردن پری، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره ارزیابی ریسک «وریسک ماپلکرافت» به بخش اقتصادی رویترز گفت: «علت این درگیری، نگرانی عربستان سعودی از وجود متحد ایران در همسایگی خود است».

او در مورد افزایش بهای نفت افزود: «افزایش بهای نفت که در ۲۴ ساعت گذشته شاهد آن هستیم واکنشی تا حدودی مبالغه آمیز است. در حالی‌ که تسلط حوثی‌ها بر یمن تاثیرات ژئوپلیتیک قابل توجهی ندارد اما نفوذ منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد».

کویت، یکی از کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک با پشتیبانی از حملات هوایی عربستان سعودی گفت پس از شروع عملیات نظامی، تدابیر امنیتی اطراف تاسیسات نفتی خود را افزایش داده است.

در حالی که تولید نفت یمن، که یکی از تولید کنندگان کوچک نفت است در ماه‌های اخیر مختل شده است، کشورهای عرب تولید کننده نفت باید محموله‌های نفتی خود را از آبراه حیاتی که خط ساحلی خلیج عدن تا کانال سوئز امتداد دارد به اروپا برسانند.

پهنای این آبراه به نام «باب المندب» که در آب‌های بین یمن و جیبوتی واقع شده است کمتر از ۴۰ کیلومتر است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا این آبها را «ایستگاه مرزی» ذخایر نفت جهانی توصیف می‌کند.

بنا به ارزیابی این موسسه، سال ۲۰۱۳ روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از باب المندب عبور کرده است.

منابع دریانوردی گفتند که چهار ناو مصری برای حفظ امنیت راه‌های حمل و نقل دریایی پس از عبور از کانال سوئز راهی آب‌های یمن شده‌اند.

پس از قوی شدن دلار و انتشار آمار بهبود میزان اشتغال در آمریکا، بهای نفت خام که رو به افزایش بود کاهش یافت و به پایین‌ترین نرخ برابری با یورو در سه هفته گذشته رسید.

افزایش بهای کالاهای با ارزشی که با دلار سنجیده می‌شود با ارزش دلار نسبت معکوس دارد.

کار‌شناسان بازارهای ارز می‌گویند افزایش اولیه بهای نفت ممکن است واکنشی مبالغه آمیز در مقابل تردید در مورد ثبات عرضه نفت در بازار جهانی باشد.

بنا به داده‌های هفته گذشته، بازارهای مالی و بورس رکورد بی‌سابقه پایین‌ترین ارزش سهام نفت خام آمریکا را در معاملات خود تجربه کردند.

XS
SM
MD
LG