لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

کنفرانس کمک به یمن توانست ۱.۱ میلیارد دلار تعهد مالی جمع‌آوری کند


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید اهداءکنندگان بین‌المللی در کنفرانس کمک به یمن که در شهر ژنو برگزار شد متعهد شده‌اند مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار به این کشور پرداخت کنند.

آنتونیو گوترش در پایان این کنفرانس یک روزه ضمن تمجید از دستاوردهای آن گفت که توانسته است نیمی از مبلغ ۲.۱ میلیارد دلاری را که سازمان ملل متحد برای یمن در نظر گرفته بود جمع‌آوری کند.

وی هنگام آغاز کنفرانس از اینکه تا آن زمان فقط ۱۵ درصد از مبلغ درخواستی این نهاد جمع‌آوری شده بود اظهار تاسف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اثر جنگ یمن که وارد سومین سال خود شده است تاکنون بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی کشته شده و فقیرترین کشور عربی در مرز قحطی قرار گرفته است.

گروه‌های امداد و کمک‌رسانی خواهان دسترسی سهل‌تر به مردم برای توزیع کمک‌های ضروری، توقف حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و احترام به موازین و قوانین بین‌المللی هستند.

هدف کنفرانس جمع‌آوری کمک مالی برای یمن، درک بهتر از بحرانی است که در سایه جنگ بزرگتر و خونین‌تر سوریه توجه کمتری به خود جلب کرده است.

آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت در سخنان افتتاحیه خود گفت حدود ۱۷ میلیون نفر در یمن در مرز قحطی قرار دارند و اگر چنین فاجعه‌ای اتفاق بیافتد بزرگترین بحران گرسنگی در سطح جهان خواهد بود.

برخلاف سوریه، جنگ در یمن موج گسترده‌ای از مهاجرت را بوجود نیاورده است و به همین خاطر، این بحران بشری در مرزهای خود این کشور محصور مانده و تیترهای خبری جهانی به آن اختصاص نمی‌یابد. در همین حال تداوم درگیری‌های مسلحانه و محاصره باعث توقف روند انتقال کمک‌ها و منابع لازم به این کشور شده است.

یک دیپلمات غربی که حاضر نشد نام او در گزارش قید شود گفت امیدواری‌ها افزایش یافته که کشورهای عربی ثروتمند حاشیه خلیج فارس که اکثر آنها در ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی هستند در کمک مالی به یمن سهم قابل توجهی به عهده بگیرند.

از نظر سازمان‌های امدادی موانع موجود بر سر توزیع کمک‌های بشردوستانه و پایان دادن به مصائب مردم این کشور فقط از طریق یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ امکان‌پذیر است.

به گفته مسئولان یونیسف، شرایط کودکان در یمن بسیار وخیم است. حدود ۲.۲ میلیون کودک از سوء تغذیه و حدود یک میلیون نفر از گرسنگی مفرط رنج می‌برند و به خاطر فقدان امکانات لازم از جمله دارو تعداد مرگ‌ومیر کودکان خردسال در مقایسه با سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است.

حدود ۱۴ میلیون نفر هم در یمن به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

حدود ۸۰ درصد از کل ۱۲ میلیون کودک یمنی روزمره از نوعی امکانات اولیه محرومند.

آنتونیو گوترش در بخشی از سخنان خود گفت: «در یمن در هر ۱۰ دقیقه یک کودک خردسال به خاطر دلایل اجتناب‌پذیر جان خود را از دست می‌دهد. این بدان معناست که در طول کنفرانس امروز حداقل ۵۰ کودک خواهند مرد در صورتی که می‌توان از مرگ همه آنها جلوگیری کرد».

XS
SM
MD
LG