لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

رییس جمهوری یمن توسط شورشیان حوثی در «حصر خانگی» قرار گرفت


شورشیان شیعه حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند و کنترل پایتخت یمن را در دست گرفته‌اند، رییس جمهوری این کشور را در حصر خانگی قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر حصر خانگی عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، توسط دستیاران وی در روز چهارشنبه اول بهمن منتشر شد، و این پرسش را به وجود آورده که اکنون اداره فقیر‌ترین کشور عربی در دست چه کسی است.

یکی از دستیاران منصور هادی به این خبرگزاری گفته است که رییس جمهوری فعلا نمی‌تواند از خانه‌اش بیرون بیاید، حوثی‌ها نگهبانان منزل وی را از محوطه دور کرده و افراد خود را جایگزین آن‌ها کرده‌اند.

یک دستیار دیگر رییس جمهوری یمن گفته است در حالی که شورشیان حوثی تهدید کرده‌اند که منصور هادی را «تحت تعقیب قانونی» قرار خواهند داد، رییس جمهوری نمی‌تواند در شرایط فعلی استعفا دهد و وضعیت به «نقطه بی‌بازگشت» رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که از زمان گسترش حملات حوثی‌ها و تصرف پایتخت از سپتامبر سال گذشته، منصور هادی که متحد آمریکا در مبارزه با القاعده است، تمام گزینه‌های خود را برای اداره کشور از دست داده است.

اکنون وضعیت مبارزه با گروه القاعده در یمن که مسئولیت حمله خونین اخیر به دفتر مجله فکاهی «شارلی ابدو» را بر عهده گرفته و از طرفداران خود خواسته است که دست به حملات انفرادی در کشورهای اروپایی بزنند، در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند و احتمال افتادن این کشور در ورطه هرج و مرج بیشتر شده است.

آسوشیتدپرس از قول مشاورین رییس جمهوری یمن می‌نویسد که حوثی‌ها روز سه‌شنبه لیستی در اختیار منصور هادی قرار داده و خواهان سپردن پست معاون اولی رییس جمهوری و چندین پست کلیدی در کابینه وی به این گروه شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که فروریختن قدرت منصور هادی ریشه در نیروهای نظامی کشور دارد که میان طرفداران وی و علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق کشور تقسیم شده‌اند.

صالح در سال ۲۰۱۱ به دنبال افزایش ناآرامی‌ها از قدرت کناره گیری کرد و گفته می‌شود که در پشت تصرف پایتخت توسط شورشیان حوثی قرار دارد.

وی که مدت‌ها سکوت اختیار کرده بود، روز چهارشنبه منصور هادی را به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمان کشور فراخواند.

وی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که قطعنامه‌های خود در رابطه با تحریم دو فرمانده بلندپایه حوثی‌ها و خودش را لغو کند. شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته علی عبدالله صالح و دو فرمانده حوثی‌ها را تحریم کرد.

حوثی‌های شاخه زیدیه مذهب شیعه که یک سوم اهالی ۲۵ میلیون نفری یمن را تشکیل می‌دهند، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند. صالح نیز پیرو شاخه شیعی مذهب زیدیه است، اما رییس جمهوری کنونی یمن سنی است.

به دنبال تصرف کاخ ریاست جمهوری یمن در روز سه‌شنبه، خالد بحاح نخست وزیر کشور خانه خود را ترک و به «محل امنی» نقل مکان کرده است.

شورشیان حوثی همچنین روز چهارشنبه یک پایگاه نظامی دولتی که محل نگهداری موشک‌های بالستیک در نزدیکی صنعا، پایتخت کشور است را نیز تصرف کرده‌اند.

روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرد و ضمن اعلام «حمایت قاطع» از منصور هادی، از شورشیان حوثی خواست که درگیری‌ها را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG