لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

یونسی: مخالفان وحدت شیعه و سنی به نهادهای حکومتی نفوذ کرده‌اند


علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران
علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نسبت به تقویت مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته و نفوذ آن‌ها در برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی هشدار داد.

علی یونسی روز دوشنبه، سیزدهم مرداد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا تصریح کرد: «مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته خیلی قوی شده‌اند و خیلی در ارگان‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی نفوذ کرده‌اند».

وی افزود: «گفتمان شیعه و سنی ستیزی که برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است در منطقه و در داخل کشور رسوخ کرده است و هر روز امنیت کشورهای اسلامی و امت اسلامی را بیش از پیش تهدید می‌کند.».

آقای یونسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ضرورت‌های امنیت ملی که بر تمام ضرورت‌های دیگر هم حاکم است اقتضا می‌کند که همه روش‌ها و سیاست‌های شیعه ستیزی و سنی ستیزی را حذف کنیم».

پیش از این نیز انتقاداتی نسبت به حملات برخی از روحانیون شیعه به اهل سنت مطرح شده بود. حمید رضا پشنگ، دبیر مجمع نمایندگان سنی مجلس ۲۴ فروردین امسال خواستار آن شده بود که توهین به مقدسات و علمای اهل سنت جز خطوط قرمز نظام قرار گیرد.

محمد تقی مصباح یزدی روز ۲۶ اسفند پارسال، مسلمانان سنی را معتقدان به «دین ناحق» خوانده و گفته بود: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زود‌تر به دین حق دست پیدا کنند».

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در ادامه مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به حضور خود در کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر داد که آیت‌الله یزدی، رییس این تشکل از سخنان وی عصبانی شده است.

وی جزئیات بیشتری درباره این جلسه نداد و گفت: «آن جلسه به جامعه مدرسین مربوط است اگر خودشان منتشر نمایند من مشکلی ندارم. گرچه گمان نمی‌کنم چنین کاری بکنند».

آیت‌الله محمد یزدی خرداد امسال در یک برنامه تلویزیونی از گفت‌وگوی تند خود با آقای یونسی خبر داده بود با این حال وی نیز جزئیاتی از این درگیری کلامی ارائه نکرد.

به نظر می‌رسد که یکی از اعتراض‌های وی و سایر اصولگرایان به سخنان آقای یونسی درباره نماد شیر و خورشید باشد.

علی یونسی روز ۱۴ اردیبهشت ماه در شیراز گفته بود که شیر و خورشید در پرچم سابق ایران «نماد حضرت علی و حضرت محمد» است و پیشنهاد کرد که نماد شیر و خورشید جایگزین نماد هلال احمر شود.

وی در مصاحبه خود، دلیل طرح مسائلی چون شیر و خورشید را لزوم تاکید بر فرهنگ مشترک ایرانیان ذکر کرد و وعده داد که در آینده به تفضیل درباره نماد شیر و خورشید سخن خواهد گفت.

دستیار ویژه حسن روحانی گفت: «طرح ارزش‌ها و آداب و رسوم مشترک همه ایرانیان مثل زبان و ادبیات فارسی، نوروز و تاریخ مشترک و مفاخر ملی و افسانه‌های الهام بخش و افتخار آمیز مانند کوروش، کاوه، داریوش، رستم و.... جهت حفظ مشترکات و پیوند همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و دینی است».

وی مطالب مطرح شده درباره شباهتش با اسفندیار رحیم مشایی، از یاران اصلی محمود احمدی‌نژاد، را «غیر اخلاقی» خواند و افزود: «آقای مشایی اشکالاتی داشت مانند خیلی‌های دیگر، ولی در زیر ضربات سنگین حملات سیاسی، خوب و بد با هم مخلوط و مشتبه شد».

آقای یونسی با بیان اینکه تنوع فرهنگی و زبانی و قومی در ایران تهدید نیست از رفتار افرادی که آن‌ها را قوم گرایان خواند و همچنین بدبینی به اقوام ایرانی انتقاد کرد.

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در پایان این مصاحبه مطالب مطرح شده درباره استفاده از قومیت‌ها در انتخابات آینده مجلس را رد کرد و گفت که موضوع اقوام و اقلیت‌های ایرانی فرا‌تر از انتخابات و موضوعات زود گذر سیاسی است.

XS
SM
MD
LG