لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

وزیر دادگستری و رییس بانک مرکزی: اظهارات زنجانی «دروغ بزرگ» است


​وزیر دادگستری و ریس کل بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه ۲۰ آبان به اظهارات بابک زنجانی، متهم نفتی، در دادگاه واکنش نشان دادند و ادعای داشتن ۲۲ میلیارد یورو پول نقد از سوی وی را «دروغ بزرگ» خواندند.

بابک زنجانی روز سه‌شنبه و در هفتمین جلسه دادگاه خود گفته بود که «همین الان در حال حاضر ۲۲ میلیارد یورو پول نقد دارم».

ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی این اظهارات بابک زنجانی را «دروغ بزرگ» خواند و گفت که او در گذشته نیز ادعاهایی داشت که «همه آن‌ها رد شدند».

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز اظهارات آقای زنجانی را «دروغ بزرگ» خواند و گفت که او دادگاه را «با میدان شعبده اشتباه گرفته است».

وی اضافه کرد: «چنین افرادی جسارت می‌کنند و مردم را به سخره می‌گیرند، اما دادگاه هوشیار است».

در همین حال وکیل بابک زنجانی گفت که «۲۲ میلیارد یورو وجه نقد» موکلش در ایران نیست.

رسول کوهپایه‌زاده اضافه کرد: «از آنجا که همچنان در تحریم به سر می‌بریم اگر مشخص شود بانکی که این مبلغ در آن نگهداری شده چه بانکی است، موجبات مجازات این بانک می‌شود».

مقامات وزارت نفت ایران پیش از این بار‌ها بابک زنجانی را متهم کرده‌اند که با مطرح کردن ادعاهایی درباره دارایی‌های خود، قصد «فریب دادن» دادگاه را دارد.

جعل «یک میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو پیام سویفت»

در همین حال، وکیل شرکت نفتی «اچ کی»، از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت ایران، روز چهارشنبه در هشتمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، او را متهم کرد که «یک میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو پیام سویفت جعل کرده است».

به گزارش خبرگزاری کار ایران ایلنا، غلامحسین صادقی قهاره گفت که بابک زنجانی در این پرونده «حداقل ۲۴ فقره سند و سویفت بانکی»، به مبلغ «یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو جعل کرده است».

به گفته آقای وی، بابک زنجانی با ارسال ایمیل به یکی از کارمندان خود، از او خواسته بود که مبلغ هشت میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو را به عنوان وام از بانک HSBC در سوابق «بانک FIIB» ثبت کند، در حالی که این عملیات در دفتر بانک FIIB در مالزی «انجام نمی‌شود و در دفتر شرکت هلدینگ در شهرک غرب تهران» انجام شده است.

«بانک FIIB»، بانکی در مالزی است که بابک زنجانی اعلام کرده که از اعضای هیات مدیره آن است.

وی در کیفرخواست خود متهم شده که بانکی را در مالزی «راه‌اندازی» کرده، اما «این بانک عملاً از دفتر تهران عملیات انجام می‌داد».

بر اساس این کیفرخواست، از پیام‌های رد و بدل شده سوئیفتی بانک او با بانک‌های ایران «فقط یک فقره و برای خرید یک جرثقیل پیام صحیح منتشر شده و مابقی جعلی است».

آقای زنجانی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس که بخش‌هایی از آن توسط امیر عباس سلطانی نماینده مجلس منتشر شده است، مدعی شده بود که از سال ۸۸ تا ۹۰ برای چند بانک ایرانی «سیستمی» را نصب کرده و روزانه ۳۰۰ حواله و جمعاً ۳۶ هزار حواله ارزی ارسال کرده است.

وی همچنین اعلام کرده بود که با این سیستم «دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورو» را منتقل و به ازای هر یورو ۱۲۰۰ تومان دریافت کرده که همه این مبلغ را در کشور «سرمایه‌گذاری» کرده است.

بابک زنجانی در نامه خود اشاره‌ای به جزئیات و نحوه کار این سیستم «بانکی» نکرده است.

۳۰۰ میلیون یورو «به یک حساب ساختگی» واریز شده است

وکیل شرکت نفتی «اچ‌کی» همچنین با اشاره به ۱۱ قرار داد این شرکت با بابک زنجانی برای فروش نفت ایران، او را متهم کرد که دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو پول فروش نفت ایران را «صرف خرید اموال، دارایی، کشتی و هواپیما» کرده است.

وی تاکید کرد که بابک زنجانی بخشی از این پول‌ها را به حساب صرافی وابسته به رضا ضراب، سرمایه گذار ایرانی-ترک، واریز کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای صادقی قهاره، همچنین بابک زنجانی را متهم کرد که مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو در ازای قرارداد «سه محموله نفتی» با صندوق بازنشستگی وزارت نفت را «به دروغ واریز کرده و پول به یک حساب ساختگی واریز شده است».

وکیل شرکت نفتی «اچ‌کی» همچنین با اشاره به گزارش پلیس آگاهی در سال ۹۳ گفت که بابک زنجانی «چندین شناسنامه و هویت مختلف را جعل کرده» است.

XS
SM
MD
LG