لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

سفر برنامه ریزی شده رییس جمهوری پاکستان به ایران لغو شد


آصف علی زرداری (چپ) در سفر پارسال به ایران با محمود احمدی نژاد دیدار کرد.
آصف علی زرداری (چپ) در سفر پارسال به ایران با محمود احمدی نژاد دیدار کرد.
گزارش های رسیده حاکی است که سفر از پيش برنامه ريزی شده آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان، به تهران در آخرين لحظات لغو شد.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دليل لغو اين سفر را «تداخل ديگر برنامه های ریيس جمهوری پاکستان با اين سفر» خواند و گفت: «ما برای حضور ايشان در کشورمان لحظه شماری می کنيم.»

رسانه ها و مقامات جمهوری اسلامی ایران واکنش چندانی به لغو اين سفر نشان ندادند.

اين در حالی ست که سفر روز جمعه زرداری به تهران بسيار مهم ارزيابی شده بود و مقامات ايرانی اميدوار بودند در اين سفر قرارداد نهايی توافق مالی برای احداث خط لوله يک و نيم ميليارد دلاری انتقال گاز به پاکستان بين دو کشور به امضا برسد.

اين خط لوله که ايده آن دو دهه پيش مطرح شد تا چند سال پيش قرار بود با مشارکت ايران، هند و پاکستان احداث شود ولی بعد از کناره گيری هند از اين پروژه، رهبران ايران و پاکستان تصميم گرفتند خط لوله ۱۹۳۰ کيلومتری بين ميدان گازی پارس جنوبی و ايالت بلوچستان پاکستان احداث شود.

۱۱۵۰ کيلومتر از اين خط لوله که از تاسيسات عسلويه شروع می شود در خاک ايران قرار دارد.

محمود احمدی نژاد در سفر يک ماه پيش خود به اسلام آباد اعلام کرد که ايران آماده است ۵۰۰ ميليون دلار وام اعتباری برای احداث خط لوله صلح در داخل پاکستان را در اختيار آن کشور قرار دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی جمهوری اسلامی، شانا، رامين مهمانپرست هم روز جمعه گفت که ايران می تواند ۲۵۰ ميليون دلار تامين اعتبار برای ساخت بخش پاکستانی اين خط لوله را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعطای ۲۵۰ ميليون دلار ديگر وام برای احداث اين خط لوله را به بررسی مسائل مالی و فنی اين پروژه از سوی کارشناسان هر دو کشور موکول کرد.

در صورتی که اين خط لوله در زمان مقرر يعنی تا فروردين سال ۱۳۹۳ ساخته و آماده بهره برداری شود ايران به مدت ۲۵ سال روزانه بيش از ۲۱ ميليون متر مکعب گاز به پاکستان صادر خواهد کرد.

اما فشار آمريکا به پاکستان برای صرف نظر کردن از همکاری با ايران و هشدار به مقامات اسلام آباد در مورد تحريم های بين المللی عليه جهموری اسلامی سبب شده است امضای قرار داد مالی اين پروژه چندين بار به تعويق بيافتد.

اين در حالی است که در خرداد ماه سال جاری قرار داد هفت و نيم ميليارد دلاری فروش گاز بين ترکمنستان،‌ افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسيد. پروژه ای که مورد حمايت آمريکاست و رقيب خط لوله صلح بين ايران و پاکستان به شمار می رود.

در عين حال تاريخ سفر بعدی آصف علی زرداری ریيس جمهوری پاکستان به تهران هنوز اعلام نشده است.

آقای زرداری که قرار بود جمعه گذشته به تهران برود به جای آن به لندن رفت و روز شنبه همراه دخترش از ملاله يوسف زی که در بيمارستان ملکه اليزابت در بيرمنگام بستری است، عيادت کرد. ملاله دختر جوانی است که به دليل فعاليت هايش برای حق تحصيل دختران از طرف طالبان مورد سوء قصد قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG