لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

ظریف: توقع توافق در این دور از مذاکرات هسته‌ای نداریم


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه، ۲۵ اسفند ماه، گفت که توقع توافق در این دور از مذاکرات هسته‌ای نداریم و برنامه‌ریزی ما نیز چنین نبوده است.

آقای ظریف که در نشست خبری مشترک با همتای بلاروس خود سخن می‌گفت، مذاکرات میان ایران و پنج به علاوه یک برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای را «جدی‌تر» از نشست‌های قبلی عنوان کرد ولی گفت: «هر چه مذاکرات جلو رود موضوعات دقیق‌تر، جدی‌تر و دشوار‌تر می‌شود اما ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و برنامه‌ریزی هم برای این نیست که در این دور به توافق برسیم».

به گزارش ایسنا، وی محورهای مذاکرات طرفین را بحث «غنی‌سازی اورانیوم»، «راکتور آب سنگین اراک»، «همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای» که به گفته وی از تعهدات ۱+۵ در قالب برنامه اقدام مشترک در ژنو است و همچنین «تعهدات قراردادی در چارچوب بند ۲ ماده ۴ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» اعلام کرد.

موضوع رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از دیگر محورهایی است که به گفته وزیر امور خارجه ایران در دستور کار مذاکرات نمایندگان تهران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان است.

ایران و گروه پنج به علاوه یک پس از ده سال مذاکرات جسته و گریخته سرانجام در روز سوم آذر امسال برای حل و فصل ابهامات مربوط به جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای تهران به توافق شش ماهه دست پیدا کردند.

بر اساس این توافق که در ژنو حاصل شد، ایران تعهد کرد تا از ادامه ساخت و ساز در راکتور آب سنگین اراک خودداری کرده سطح غنی سازی اورانیوم را به زیر پنج درصد محدود کند.

کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک نیز متعهد شدند که ظرف شش ماه، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را در بانک‌های خارجی آزاد کرده و تسهیلاتی درباره صدور قطعات هواپیما و خودرو برای ایران قائل شوند. ضمن اینکه از تصویب تحریم‌های جدی بر ضد تهران خودداری کنند.

طرفین همچنین توافق کردند که مذاکرات نهایی برای حل و فصل نهایی برنامه هسته‌ای ایران و رفع ابهام از ماهیت احتمالا نظامی آن را آغاز کنند. دور نخست این مذاکرات در روزهای ۱۸ تا ۲۰ فوریه برگزار شد و دور دوم آن نیز قرار است ۱۸ تا ۲۰ مارس در وین برگزار شود.

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که هدف از دور دوم مذاکرات، «تبادل نظر» است و افزود: «سطح این جلسه مانند جلسه قبل خواهد بود. هدایت مذاکرات توسط خانم اشتون و من صورت می‌گیرد و اصل مذاکرات توسط همکاران ما و مدیران سیاسی ۱+۵ و معاونان وزارت امور خارجه انجام می‌شود».

وی حضور وزیران امور خارجه شش قدرت جهانی در این دور از مذاکرات را رد کرده و گفته است که هر چه پیش برویم ممکن است «ضرورت» حضور آن‌ها در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود.
XS
SM
MD
LG