لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

ظریف برای دومین بار از نامه سناتورهای جمهوریخواه آمریکا انتقاد کرد


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران را «بی‌سابقه» و «غیر دیپلماتیک» خواند و گفت که «در این نوع نامه نگاری در واقع به ما گفته می‌شود که ایالات متحده غیرقابل اعتماد است».

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده‌اند که هر گونه توافق هسته‌ای با دولت آمریکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از ریاست جمهوری اوباما دوام نخواهد یافت.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۸ اسفند این نامه را «غیر متعارف» خواند و گفت برخی از اعضای کنگره نشان داده‌اند که می‌خواهند خود را با «تندروهای» داخل ایران در یک ردیف قرار دهند.

آقای ظریف روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند در جلسه غیر علنی مجلس خبرگان رهبری، گزارشی از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، ارائه کرده است.

بر اساس گزارشی که دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری دراختیار رسانه‌ها قرار داده، وزیر امور خارجه ایران گفت: «در طول مذاکرات در ماه‌های گذشته با کمک دیپلماسی سازنده جمهوری اسلامی موفق شده‌ایم بخشی از نگاه طرف‌های مذاکره کننده علیه کشورمان را تغییر دهیم».

وی اضافه کرد: «هر چند مذاکره با آمریکایی‌ها به جهت حضور تندرو‌ها در کنگره این کشور با مشکلات مواجه است، اما ما با توکل بر خدا و دعای مردم و ائمه اطهار علیهم السلام تلاش می‌کنیم مذاکرات را به یک نتیجه مطلوب برسانیم».

آقای ظریف روز دوشنبه نیز نامه ۴۷ سناتور آمریکایی را یک «ترفند تبلیغاتی» و «فاقد اعتبار و ارزش حقوقی» دانسته بود.

وی اضافه کرده بود: «خوبست این سناتور‌ها بدانند که بر اساس حقوق بین‌الملل کنگره نیز در آینده نمی‌تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهی است که هر اقدام کنگره در جلوگیری از اجرای توافق احتمالی دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین‌المللی آن دولت خواهد بود».

نامه ۴۷ سناتور آمریکایی و سخنان آقای ظریف در حالی است که بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، جان کری روز ۱۵ مارس، ۲۴ اسفند، برای انجام دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به لوزان سوئیس می‌رود.

به دنبال دستیابی به توافق موقت در سال ۲۰۱۳ در ژنو، ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون برای دستیابی به یک توافق نهایی و جامع در حال مذاکره هستند.

مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تیرماه) به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG