لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

ایران گزارش «موافقت تهران با لغو تدریجی تحریم‌ها» را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۹ مهر گزارش خبرگزاری رویترز در مورد اینکه «ایران حاضر به لغو تدریجی تحریم‌ها شده‌ است» را رد کرد و آن را «گمانه‌زنی» خواند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی گزارش داده بود که یک عضو هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای گفته‌ که تهران با لغو تدریجی تحریم‌ها و برداشته شدن بخش‌های مخرب در اولین گام موافق است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم با بیان اینکه «این مطلب به هیچ وجه درست نیست» اظهار داشت: «این‌گونه خبرسازی‌ها تلاش برای بر هم زدن فضای کنونی برای استفاده از فرصت زمانی باقیمانده با هدف رسیدن به توافق است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «گمانه‌زنی‌هایی که در برخی رسانه‌های خارجی، معمولا با اغراض خاص سیاسی درباره جزییات مذاکرات صورت می‌گیرد، صحت ندارد».

مقام‌های جمهوری اسلامی تحریم‌ها علیه ایران را «بی‌اساس و ظالمانه» خوانده و همواره خواستار «رفع کامل تمامی آن‌ها» بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز سه شنبه خود نوشته بود، یک مقام ایرانی در مذاکرات هسته‌ای گفته‌ است که «ایران دیگر در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تقاضای رفع کامل تحریم‌ها را ندارد و برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها را می‌پذیرد».

این خبرگزاری بدون ذکر نام «این مقام بلندپایه ایرانی» نوشته‌ بود: «برای طرف مقابل، ممکن است مسئله تنها یک مسئله سیاسی باشد، اما برای ایران، اگر دشواری‌های اقتصادی ادامه پیدا کند موجودیت نظام به خطر می‌افتد».

در مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ که از یکسال پیش شتاب گرفته است یکی از موارد اختلافی بین طرفین، نحوه رفع تحریم‌های بین المللی بر ضد تهران است.

در حالی که ایران می‌گوید در توافق جامع و نهایی باید «رفع همه تحریم‌ها به طور کامل» گنجانده شود، کشورهای غربی خواستار برداشتن تدریجی این تحریم‌ها هستند.

شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه با آمریکا، ژاپن، استرالیا و کانادا مجموعه‌ای از تحریم‌های مالی و کالایی بر ضد تهران وضع کرده‌اند تا مقام‌های جمهوری اسلامی را وادار کنند در زمینه شفاف سازی برنامه هسته‌ای خود انعطاف به خرج دهند.

مذاکرات میان طرفین سرانجام در سوم آذر پارسال به توافق موقت ژنو انجامید که بر اساس آن، ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ایش از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد و در مقابل، کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک از اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران خودداری کرده و چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کردند.

این مذاکرات قرار است تا سوم آذر امسال ادامه یابد که طرفین در جریان آن بتوانند اختلافات میان خود را حل و فصل کنند و به توافقی جامع برای رفع ابهامات مربوط به ماهیت برنامه هسته‌ای تهران دست پیدا کنند.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که قرار است از امروز مذاکرات کار‌شناسی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک از سر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۳۰ مهر در این زمینه گفت: «در این مذاکرات کار‌شناسان ایران و گروه ۱+۵ جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می‌کنند و این نشست در چارچوب تماس‌ها و تبادل‌نظر‌ها در حوزه مذاکرات است».

مرضیه افخم افزود: «بعیدی‌نژاد، رییس هیات کار‌شناسی ایران در مذاکره با گروه ۱+۵ است».

XS
SM
MD
LG