لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

ایجاد ۲۳۵ هزار فرصت شغلی جدید در آمریکا؛ احتمال افزایش نرخ بهره قوت گرفت


صف متقاضیان کار در آمریکا
صف متقاضیان کار در آمریکا

وزارت کار آمریکا روز جمعه ۲۰ اسفند اعلام کرد که این کشور توانسته است در ماه فوریه ۲۳۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که نخستین آمار یک ماه کامل از دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با ایجاد این فرصت‌های شغلی و افزایش مطلوب سطح دستمزد در طول ماه فوریه به احتمال بسیار زياد بانک مرکزی آمریکا هفته آینده نرخ بهره کوتاه مدت را افزایش خواهد داد.

گزارش روز جمعه دولت از وضعیت بازار کار نشان می‌دهد که آمریکا هشت سال پس از پایان رکود بزرگ اقتصادی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق آمارهای وزارت کار آمریکا طی ماه فوریه نرخ بیکاری از ۴.۸ درصد به ۴.۷ درصد کاهش یافت. تعداد جویندگان کار افزایش یافته و در عین حال تعداد شاغلان و جویندگان کار در یک سال اخیر در بالاترین حد خود بوده است.

این افزایش در نرخ اشتغال و سطح دستمزد در کنار میزان مصرف عمومی مردم و اعتماد به نفس بخش اقتصادی کشور از زمان انتخابات نوامبر می‌تواند سرمایه‌گذاری و مصرف را افزایش دهد و در نتیجه به رشد اقتصادی شتاب بیشتری دهد. مردم آمریکا با نرخ رشد با ثبات در حال خرید مستغلات هستند و فعالیت بخش‌های تولیدی نیز تا حدی به خاطر بهبود اقتصاد کشورهای خارجی در حال افزایش است.

مجموعه این آمارها می‌تواند اعتماد لازم برای ادامه روند افزایش نرخ بهره را در اختیار بانک مرکزی آمریکا قرار دهد. یک افزایش دیگر در جلسه تصمیم‌گیری هفته آینده سومین مورد از افزایش نرخ بهره طی ۱۵ ماهه اخیر خواهد بود که به خوبی وضعیت اقتصادی آمریکا از دوره پایان رکود اقتصادی را منعکس می‌کند.

گزارش روز جمعه اولین موردی است که یک ماه کامل از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را در بر می‌گیرد. آقای ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی صحت آمارهای دولت در مورد اشتغال را زیر سؤال برد و نرخ بیکاری را «جعلی» دانست. او در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود که نرخ بیکاری در آمریکا حتی تا ۴۲ درصد هم می‌رسد.

اما تنها دقایقی پس از انتشار این گزارش در صبح روز جمعه او توئیتی در ستایش این آمار در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهد که بازار کار آمریکا اساساً سالم و یا تقریباً سالم است. میزان متوسط استخدام‌های جدید ۲۳۷ هزار مورد بوده در صورتی که رقم مشابه در سال گذشته ۱۸۷ هزار مورد بود.

تعداد افرادی که برای اولین بار کمک هزینه بیکاری دریافت می‌کنند، شاخص تقریبی اخراج، دو هفته پیش به نازل‌ترین سطح خود طی ۴۴ سال گذشته رسید.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری اعتماد در فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور افزایش یافته و بسیاری از رهبران جامعه اقتصادی معتقدند که تحت تأثیر سیاست‌های دونالد ترامپ برای کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ، زدودن از قواعد و مقررات و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور نرخ رشد اقتصادی آمریکا شتاب خواهد گرفت.

اقتصاد آمریکا در عین حال از ثبات و بهبود نرخ رشد اقتصاد در سایر نقاط جهان نیز بهره‌مند شده است. اقتصاد اکثر کشورهای اروپایی، چین و ژاپن به ثبات رسیده و یا در حال رشد است. در سال ۲۰۱۶ نرخ متوسط رشد اقتصادی در حوزه یورو ۱.۷ درصد بود که به نسبت سال‌ها رکورد و یا رشد ناچیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است.

در خود آمریکا کارفرمایان در بخشی از صنایع قراردادهای شاغلان خود را برای مدت طولانی تمدید کرده و در نتیجه ناگزیر شده‌اند حقوق آنها را افزایش دهند. بر اساس گزارش دیگری که هفته جاری منتشر شد دستمزد متوسط در ساعت طی سال ۲۰۱۶ حدود سه درصد افزایش یافت و این بسیار بیشتر از ۰.۳ درصدی است که از سال ۲۰۰۷ تاکنون هر سال براساس نرخ تورم به آن افزوده می‌شد.

در آغاز سال ۲۰۱۷ حداقل دستمزد یک بار دیگر در ۱۹ ایالت افزایش یافته است، روندی که احتمالاً در افزایش عمومی دستمزدها در ماه فوریه دخیل بوده است.

و در ماه ژانویه با وجود گران‌تر بودن نرخ وام‌های مسکن مردم آمریکا با سرعت بیشتری از گذشته خانه و مستغلات خریدند. این افزایش تقاضا باعث شده که ساخت و ساز مسکن در ۱۲ ماه گذشته ۱۰.۵ درصد بیشتر شود.

XS
SM
MD
LG