لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

تلفات مهاجران در سال ۲۰۱۵ احتمالا به «۳۰ هزار نفر» خواهد رسید


قایق های کوچکی که بسیار بیشتر از ظرفیت مهاجر سوار می کنند
قایق های کوچکی که بسیار بیشتر از ظرفیت مهاجر سوار می کنند

سازمان بين‌المللی مهاجرت روز سه‌شنبه اول ارديبهشت اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۱۵ تا کنون – در چهار ماه گذشته - بيش از يک هزار و ۷۵۰ مهاجر در آب‌های دريای مديترانه غرق شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين آمار دو روز پس از غرق شدن حدود ۸۰۰ مهاجر در بزرگترين فاجعه دريايی دهه‌های اخير اعلام می‌شود که در نزديکی سواحل ليبی روی داد.

آمار اعلام شده از سوی سازمان بين‌المللی مهاجرت، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۳۰ برابر افزايش يافته است.

جوئل ميلمن، سخنگوی سازمان بين‌المللی مهاجرت در دفتر مرکزی اين نهاد در ژنو به خبرنگاران گفت: «آمارهای ما نشان می‌دهد رقم تلفات در چهار ماهه نخست امسال ۳۰ برابر دوره مشابه در سال گذشته بوده است. ما نگران هستيم که اگر روند مرگ و مير مهاجران با شمار فعلی ادامه يابد مسلما از کل تعداد قربانيان سال گذشته که حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر بود بسيار بيشتر خواهد شد و ممکن است تا پايان سال به رقم ۳۰ هزار نفر برسد».

آدرين ادواردز، سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پناهندگان، روز يکشنبه گفته بود غرق شدن اين کشتی در آب‌های دريای مديترانه پرتلفات‌ترين حادثه‌ای است که تاکنون اين نهاد ثبت کرده است. به گفته او فقط در ماه آوريل امسال، هزار و ۳۰۰ مهاجر در دريا کشته شده‌اند.

سخنگوی سازمان بين‌المللی مهاجرت نیز گفته که قاچاقچيان انسان هر بار تعداد بيشتری مسافر را در قایق‌ها سوار می‌کنند که خطر اين سفرها را افزايش می‌دهد.

او افزود: «سال پيش در همين کشتی ماهيگيری که ۸۰۰ نفر در آن غرق شدند، احتمالا ۲۰۰ نفر را سوار می‌کردند. قاچاقچيان اگر کشتی‌های لازم را در اختيار نداشته باشند در همين قايق‌های خطرناک تعداد بيشتری را سوار خواهند کرد و متاسفانه به خاطر کاربرد اين روش‌ها بر تعداد تلفات در آينده افزوده خواهد شد».

فولکر تورک، مسئول ايمنی بين‌المللی دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد، به خبرگزاری فرانسه می‌گويد: «اگر به آمارها دقت کنيم می‌بينيم که در سال گذشته حدود ۵۰ درصد از کسانی که از مسير دريای مديترانه عبور کردند اکثرا پناهجويان اهل کشورهايی مثل سوريه و اريتره و يا سومالی بودند».

دولت ايتاليا، اصلی‌ترين مقصد مهاجرانی است که از دريای مديترانه عبور می‌کنند. این کشور سال گذشته عمليات گسترده نجات دريايی را به خاطر هزينه سنگين آن و مشارکت نکردن ديگر دولت‌های اروپايی متوقف کرد. عملياتی بسيار محدودتر و تحت هدايت اتحاديه اروپا جايگزين آن شد.

فولکر تورک می گويد: «با پايان يافتن آن عمليات نجات توسط نيروی دريايی ايتاليا ما پيش بينی می‌کرديم که حوادث تاسف‌باری مثل روز يکشنبه افزايش خواهد يافت. ما اميدواريم که شورای اروپا در جلسه روز پنجشنبه خود به عامل مهم عمليات تجسس و نجات برای کاستن از ابعاد اين فجايع توجه کافی کند».

XS
SM
MD
LG