لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

اشرف غنی‌زی: افغانستان عمیقا وامدار آمریکا است


اشرف غنی‌زی، رییس جمهوری افغانستان در حال سخنرانی در کنگره آمریکا
اشرف غنی‌زی، رییس جمهوری افغانستان در حال سخنرانی در کنگره آمریکا

اشرف غنی‌زی، رییس جمهوری افغانستان، که به آمریکا سفر کرده است روز چهارشنبه پنجم فروردین در کنگره این کشور سخنرانی کرد و گفت: «افغانستان عمیقا وامدار آمریکا است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای غنی از حمایت و کمک‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا سپاسگزاری کرده و اطمینان داد با همکاری آمریکا در مقابل شورشیان ایستادگی می‌کند.

آقای غنی گفت: «ما عمیقا وامدار آمریکا و سربازانی هستیم که جان خود را از دست دادند، اعضاء بدن خود را در جریان بمباران از دست دادند و یا خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در حملات خشونت‌بار تروریستی از دست دادند».

رییس جمهوری افغانستان افزود: «ما عمیقا وامدار بسیاری از آمریکایی‌ها هستیم که آمدند برای ما مدرسه بسازند، چاه‌های آب را بازسازی کنند و بیماران ما را شفا دهند. همچنین ما از کمک مردم آمریکا قدردانی کرده و می‌دانیم این مالیات پرداختی ‌آن‌ها است که این همکاری را شکل داده و به همین دلیل ما امروز با هم گفت‌وگو می‌کنیم».

آمار رسمی حاکی از کشته شدن دو هزار و ۲۰۰ تن از نیروهای آمریکایی از زمان شروع عملیات نظامی علیه طالبان در این کشور در سال ۲۰۰۳ است. چند ساعت پیش از سخنرانی اشرف غنی در کنگره آمریکا و در جریان حمله‌ای انتحاری در افغانستان، شش تن کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند.

رییس جمهوری افغانستان از استقبال گرم نمایندگان کنگره – هم نمایندگان جمهوریخواه و هم نمایندگان دمکرات - آمریکا برخوردار شد.

قانونگذاران آمریکایی از برخی مواضع و گفته‌های حامد کرزی، رییس جمهوری قبلی افغانستان راضی نبودند.

کاخ سفید روز چهارم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا به جای کاهش شمار نیروهایش، ۹۸۰۰ نیروی نظامی فعلی خود در افغانستان را تا پایان سال ۲۰۱۵ حفظ می‌کند.

نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در کنگره آمریکا، از این تصمیم کاخ سفید حمایت و استقبال کردند.

اشرف غنی در جریان سخنرانی خود در کنگره آمریکا گفت: شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» یا داعش خطری جدی و واضح برای افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و غربی هستند.

رییس جمهوری افغانستان گفت: «جریان‌های تروریستی که هدف‌شان بی‌ثبات کردن دولت‌های منطقه است، به دنبال جاهایی تازه برای عملیات می‌گردند. ما در خط مقدم این مبارزه هستیم اما تروریست‌ها نه هیچ مرزی را قبول دارند و نه برای رساندن پیام نفرت و ناسازگاری، نیاز به گذرنامه دارند».

وی همچنین از تمامی رهبران، روشنفکران و میلیون‌ها پیرو اسلام در جهان خواست که در قبال اسلام افراطی موضع گرفته و در مخالفت با آن سخن بگویند.

XS
SM
MD
LG