لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

معاملاتی به ارزش ۱۵۰ ميليارد دلار در نمایشگاه هواپیمایی دبی


نمایی از ایرباس A۳۵۰
نمایی از ایرباس A۳۵۰
در نمايشگاه هواپيمايی دوبی، معاملاتی به ارزش حدود ۱۵۰ ميليارد دلار برای خريد هواپيماهای بویينگ و ایرباس صورت گرفته است.

خريداران عمده در روز اول نمايشگاه هواپيمايی دوبی، شرکت‌های هواپيمايی کشورهای حاشيه خليج فارس بودند و بزرگترين فروشنده، شرکت آمريکايی توليدکننده بویينگ بود.

نمايشگاه دوسالانه هواپيمايی دوبی آغاز درخشانی برای بویينگ «۷۷۷ ايکس» داشت، هواپيمايی با پيکری بلند و پهن، مصرف پايين‌تر سوخت و بال های سبکتر. بوئينگ ۷۷۷ جديد قرار است در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شرکت بویينگ روز يکشنبه ۲۶ آبان ماه در اولين روز نمايشگاه هواپيمايی دوبی حدود يکصد ميليارد دلار سفارش فروش هواپيما دريافت کرد.

این گزارش ها حاکی است ارزش سفارش هايی که بویينگ دريافت کرد، بيش از دو برابر ارزش سفارش هايی بود که شرکت ایرباس، رقيب اروپايی‌اش دريافت کرد. شرکت ایرباس گفت ۱۴۲ سفارش به ارزش ۴۰ ميليارد دلار دريافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شرکت هواپيمايی «امارات» که مرکزش در دوبی است در معامله‌ای به ارزش بيش از ۵۵ ميليارد دلار، ۱۵۰ فروند هواپيمای مسافری «۷۷۷ ايکس» سفارش داده است.

خطوط هوايی «اتحاد» نيز ۵۶ فروند هواپيمای پهن‌پيکر با حق انتخاب و خريد ۲۶ هواپيمای ديگر سفارش داده که اين معامله بر اساس فهرست قيمت‌ها بيش از ۲۵ ميليارد دلار است و شامل ۳۰ فروند هواپيمای بوئينگ «۱۰-۷۸۷» همراه ۲۵ فروند هواپيمای «۷۷۷ ايکس» و يک فروند هواپيمای باری می شود.

شرکت خطوط هوايی «قطر» هم که مرکزش در دوحه است در معامله‌ای که آن شرکت هواپيمايی بنا بر فهرست قيمت‌ها ۱۹ ميليارد دلار ارزيابی کرده ۵۰ فروند هواپيمای «۷۷۷ ايکس» سفارش داده است.

«فلای دوبی Flydubai» يک شرکت هواپيمايی ارزان قيمت زيرمجموعه امارات نيز متعهد شده است در معامله ای به ارزش نزديک ۹ ميليارد دلار ، ۱۱۱ فروند هواپيمای بوئينگ ۷۳۷ خريداری کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بزرگترين شرکت هواپيمايی خاورميانه امارات همچنين به شرکت هواپيماسازی ایرباس سفارشی برای خريد ۵۰ فروند سوپرجمبوی «آ۳۸۰» به ارزش ۲۰ ميليارد دلار داده است.

اين سفارش موقعيت شرکت هواپيمايی امارات را به عنوان بزرگترين شرکت واحد گرداننده هواپيماهای دوطبقهٔ «A۳۸۰» مستحکم می‌کند. شرکت ایرباس برای فروش سوپرجمبوهای «A۳۸۰» در تکاپو بوده است.

فروش «A۳۸۰» در سال ۲۰۱۲ به دنبال کشف ترک هايی به باريکی خط مو بر بالهای « A۳۸۰» ضربه ديد و از ۳۰ فروند سفارش اوليه در سال گذشته تنها ۹ فروند به فروش رسيدند.

ایرباس همچنين معامله‌ای ۱۹ ميليارد دلاری با اتحاد کسب کرد که ۸۷ فروند هواپيما شامل ۵۰ فروند هواپيمای «۳۵۰ Aايکس دبليو بی» سفارش داده است.

هواپيمای «۳۵۰ A» ارباس با گنجايش ۳۵۰ سرنشين انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد و برتری بوdينگ در بازار هواپيماهای بلندپرواز را در معرض تهديد قرار داده و بویينگ جهت مقابله هواپيمای «۷۷۷ ايکس» را روانه ميدان می‌کند.

سيزدهمين نمايشگاه هواپيمايی دوبی با حدود ۱۵۰ هواپيمای عرضه‌شده و ۱۰۰۰ غرفه که تا پنجشنبه ۳۰ آبان ماه ادامه دارد، برای اولين بار در فرودگاه بين‌المللی «آل مکتوم» برپا شده که اخيرا به عنوان دومين فرودگاه امارات افتتاح و اعلام شده است که با تکميل‌اش بزرگرين فروگاه جهان خواهد شد.
XS
SM
MD
LG