لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

اهمیت مذاکرات عمان:‌ رسیدن به توافق سیاسی اصلی


جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مسقط، پایتخت عمان
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مسقط، پایتخت عمان

ادامه مذاکرات اتمی در مورد پرونده ایران در مسقط پایتخت عمان در جریان است. علی واعظ، تحلیلگر ارشد ایران در گروه بین المللی بحران در گفت وگو با رادیو فردا می‌گوید در این مرحله از مذاکرات باید به یک توافق سیاسی اصلی رسید تا بتوان گفت وگوهای کارشناسی را دنبال کرد.

آقای واعظ می‌گوید تصمیم سیاسی اصلی به این معناست که ایران باید بپذیرد حفظ سطح فعلی غنی‌سازی (از سوی ایران) در کنار رسیدن به یک توافق اتمی شدنی نیست و باید وضع فعلی را عوض کرد که برای ایران هزینه دارد. غرب هم باید به این جا برسد که فقط نقد و نسیه را عضو کردن کافی نیست و باید تحریم‌هایی را علیه ایران برداشت. تحریم‌هایی که وضع کردنشان سخت بوده است. در نتیجه هم تهران و هم واشینگتن باید الان به تصمیم سیاسی برسند. چون صحبت‌های فنی شده و مشخص است به چه چیز باید رسید ولی الان باید منتظر ماند و دید کدام اول کوتاه می‌آید و کدام قدم اول را برمی‌دارد.

وی همچنین افزود مذاکرات حتی در صورت رسیدن به توافق سیاسی، از مهلت سوم آذرماه فراتر خواهد رفت چون برای رسیدن به یک توافق جامع با ابعاد فنی، نیاز به زمان بیشتری خواهد بود.

گفت وگوی هانا کاویانی از رادیو فردا با علی واعظ
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00
لینک مستقیم


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG