لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

«سالانه هفت هزار سگ در مشهد کشته می‌شود»


غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفته است که سالانه در مشهد، هفت هزار سگ جمع‌آوری شده و کشته می‌شوند.

به گزارش روز دهم اردیبهشت خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صاحبی درباره وضعیت کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب گفته است: «سالانه حدود هفت هزار سگ ولگرد از شهر جمع‌آوری و کشته می‌شوند، البته اين کشتار از ناچاری است زيرا راه‌حلی به جز کشتن سگ‌ها وجود ندارد».

این عضو شورای شهر افزوده است: «يکی از اعضای انجمن حمايت از حيوانات پيشنهاد داد که شهرداری سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری و به اين انجمن تحويل دهند، اين انجمن دارای پناهگاهی به عنوان سگ‌های ولگرد «مهر» است. اين انجمن پس از عقيم‌سازی حيوانات، سگ‌های سالم را جدا کرده، درمان می‌کند و در نهايت به فروش می‌رساند؛ سگ‌های بيماری که توان فعاليت ندارند نيز کشته می‌شوند».

وی می‌گوید که «خواستار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستيم اما نمی‌خواهيم آن‌ها را به خانواده‌ها ارائه دهيم».

در روزهای اخیر اعتراض‌های زیادی به سگ‌کشی در شهر شیراز صورت گرفته است.

این اعتراض‌ها نخست در شبکه‌های اجتماعی و با انتشار يک فيلم کوتاه آغاز شد. در اين فيلم که توسط گروه‌های حامی حقوق حيوانات در ايران منتشر شده، چهار نفر تعدادی سگ را با تزريق نوعی مايع – که به گفته فعالان داخل کشور اسيد بوده است – می‌کشند. از واکنش سگ‌ها معلوم است که روش انتخابی برای پايان دادن به زندگی اين حيوانات بسيار دردناک و جان دادن اين حيوانات با زجر فراوانی همراه است. کاربران زيادی در شبکه‌های مجازی نوشتند که از شدت دلخراش بودن محتوای فيلم نتوانستند آن را به طور کامل نگاه کنند.

در پی شدت گرفتن اعتراض‌ها، معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست ایران در نامه‌ای با اشاره به کشتار سگ‌ها با استفاده از «سم و اسید» در استان فارس از وزیر کشور درخواست کرد تا دستور «توقف فوری اقدامات غیر معمول» را صادر و با خاطیان «برخورد قانونی» کند.

«ساخت گاز برای مرگ آسان حیوان»

عضو شورای شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان روز پنجشنبه خود در مورد روش کشتار سگ‌ها در این شهر گفته است: «در مشهد تمام سگ‌ها با مرگ آرام و قانونی کشتار می‌شوند و در رابطه با اسناد و مدارکی که کشتار غير از مرگ آرام را نشان می‌دهند، تا کنون به هيچ ‌نتيجه‌ای نرسيده‌ايم».

وی با عنوان اینکه برای کشتار سگ‌ها از پیمانکار استفاده می‌شود، گفت: «در قراردادها با پيمانکاران، هزينه‌ها مشخص بوده و بررسی می‌شود که هزينه مرگ آرام برای هر سگ ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان تعيين شده و کشتار بی‌رحمانه وجود ندارد همچنين اخيرا يک نوع گاز برای مرگ آسان‌تر حيوان ساخته شده است».

آقای صاحبی در خصوص اعتراض‌ به رفتار بی‌رحمانه با سگ‌ها گفته است: «تمام موضوعات در خصوص کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها توسط شهرداری و پيمانکاران، سوء‌استفاده‌هايی است که انجمن‌های حمايت از حيوانات از رسانه‌ها می‌کنند».

XS
SM
MD
LG