لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

کارشناس بریتانیایی: مدرک منسوب به ازدواج عيسی مسيح، ساختگی است


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
در پی انتشار خبری مبنی بر کشف يک قطعه پاپيروس تاريخی حاوی اطلاعاتی درباره ازدواج عيسی مسيح، يک کارشناس بريتانيايی با انجام بررسی های بيشتر بر روی اين سند به اين نتيجه رسيده که متن ياد شده ساختگی بوده و به تازگی و در دوران معاصر تهيه شده است.

به نوشته روزنامه انگليسی «گاردين»، پروفسور فرانسيس واتسون، از دانشگاه دورهام می گويد که تکه پاپيروسی که چند روز پیش سر و صدای زيادی در جهان به پا کرد و بسياری آن را سندی بر ازدواج عيسی مسيح دانستند، در واقع قطعه هايی به هم چسبيده از يک متن اصلی انجيل توماس به زبان قبطی است که برای ارائه معنايی خاص بخش هايی از متن را بريده و کنار هم چيده اند.

پروفسور واتسون که يافته های تحقيق خود را بر روی اينترنت منتشر کرده، می نويسد تمامی جمله های متن پاپيروس جنجالی از روی نسخه های چاپ شده انجيل توماس کپی برداری شده و تنها در برخی جاها تغييرات کوچکی داشته است.

کشف سندی به ظاهر تاريخی که به «همسر عيسی مسيح» اشاره کرده، بحث داغی را ميان دانشگاهيان و صاحبنظران آغاز کرده که همچنان در جريان است، با اين حال فرانسيس واتسون اعتقاد دارد که نتايج پژوهش او تقريباً قطعی است.

پروفسور واتسون تأکيد می کند که «فکر می کنم بحثی در اين نيست که من نشان دادم چگونه اين متن را ساخته اند، و مايه تعجب خواهد بود اگر [اثبات شود] اين سند جعلی و مربوط به عصر حاضر نيست، اگر چه اين احتمال هم وجود دارد که متن را در قرن چهارم ميلادی به اين شکل تنظيم کرده باشند.»

پروفسور فرانسيس واتسون به طور مستقيم از پروفسور کارن کينگ، استاد دانشگاه هاروارد و ارائه دهنده اصلی متن پاپيروس، انتقاد نمی کند و می گويد، «پروفسور کينگ بسيار خوب سند و تصاوير تکه پاپيروس بحث برانگيز را در اختيار ما قرار داده،» و در همین حال تصريح می کند که اين احتمال قوی وجود دارد که قدمت اين پاپيروس به قرن چهارم ميلادی برسد اما «متن نگاشته شده بر آن به وضوح تحت تأثير متون کتاب های چاپی مدرن است.»

پروفسور کارن کينگ، که سند فوق را در جريان کنفرانسی در شهر رُم ارائه داد، هنوز در برابر نکات مطرح شده در مقاله پروفسور واتسون واکنشی نشان نداده است.

دکتر واتسون در گزارش تحقيق خود می افزايد به باور او سند جعلی جديد قابل مقايسه با مورد مشابهی است که در دهه ۱۹۷۰ مطرح و جنجال برانگيز شد.
XS
SM
MD
LG