لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

۶۹مین سالگرد بمباران اتمی هيروشيما


بنای یادبود در هیروشیما
بنای یادبود در هیروشیما

در ژاپن، مراسم ۶۹مین سالگرد بمباران اتمی هيروشيما با حضور شماری از رهبران جهان برگزار شد. به گزارش آسوشيتدپرس، شهردار شهر هيروشيما با هدف ترغيب رهبران کشورهای جهان به محو انواع سلاح‌های کشتار جمعی، آن‌ها را به محل اين بمباران‌های اتمی و بازديد از آثار ويرانگر آنها دعوت کرد.

«کازومی ماتسويی»، شهردار هيروشيما که در برابر بازماندگان و خانواده های قربانيان و همچنين شخصيت های مهم از جمله «کارولاین کندی» سفير ايالات متحده آمریکا در ژاپن سخنرانی می کرد، از باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا و ساير رهبران جهان درخواست کرد برنامه ژاپن برای منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را که در جلسه ماه آوريل هيات وزيران پيشنهاد شده است، به طور جدی مورد بررسی قرار دهند. او از آنها درخواست کرد که شخصا از محل انفجار‌های اتمی ديدار کنند.

شهردار هيروشيما گفت: «باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و رهبران ساير کشورهای دارای سلاح های هسته ای لطفا با بازديد هرچه زودتر از شهر‌های بمباران شده و ديدن آثار بمباران‌ها به اين درخواست پاسخ دهيد. اگر به اينجا بياييد متقاعد خواهيد شد که سلاح های اتمی اهريمنی هستند و نبايد وجود داشته باشند.»

مراسم با حضور ۴۵ هزار نفر و يک دقيقه سکوت در پارک صلح شهر هيروشيما واقع در نزديکی محل بمباران اتمی سال ۱۹۴۵ برگزار شد. در جریان حمله اتمی به هیروشیما، حدود ۱۴۰ هزار نفر کشته شدند. انفجار بمب اتمی ديگری سه روز بعد در شهر ناکازاگی جان ۷۰ هزار نفر را گرفت.

تعداد قربانيان بازمانده از اين انفجارها که «هيباکوشا» ناميده می شوند امسال بيش از ۱۹۰ هزار برآورد شده است. سن متوسط اين بازماندگان ۷۹ سال و بسياری از آنها با بستگان جوانتر و فرزندانشان در اين مراسم حضور داشتند. مقامات شهر هيروشيما گفتند سال گذشته پنج هزار و۵۰۷ نفر ازاين بازماندگان درگذشته اند.

همزمان با اين مراسم تصميم «شينزو آبه» نخست وزيرژاپن برای حمايت نظامی از کشورهای خارجی و ايفای نقش نظامی در خارج از مرزهای ژاپن باعث بروز اختلاف نظر در افکار عمومی ژاپن شده است. دولت آقای آبه با اين تصميم خود در قانون اساسی صلح طلبانه ژاپن بعداز جنگ جهانی دوم بازنگری کرده است.

يک نظر سنجی از افکار عمومی ژاپن نشان می دهد که بيش از نيمی از مردم با اين تصميم هيات دولت مخالف هستند.

آقای ماتسويی شهردار هيروشما در سخنان خود به اين تصميم نخست وزير اشاره ای نکرد اما افزود قانون اساسی صلح طلبانه ژاپن چيزی است که اين کشور را در ۶۹ سال اخير از جنگ دور نگاه داشته است.

XS
SM
MD
LG