لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

«دی‌ان‌ای» يک فرد ديگر در خانه دادستان مقتول آرژانتينی پیدا شد


آلبرتو نیسمان
آلبرتو نیسمان

کارشناسان پزشکی قانونی آرژانتين آثار «دی ان ای» فرد ديگری را در آپارتمان آلبرتو نیسمان، دادستان مقتول آرژانتينی پيدا کردند.

جسد آلبرتو نيسمان ماه گذشته و پس از اينکه رييس جمهوری آرژانتين را به «مخفی کردن حقايق بمبگذاری سال ۱۹۹۴» در مرکز یهودیان بوئنس آیرس متهم کرد، در آپارتمانش پيدا شد.

به گزارش روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه خبرگزاری رويترز، ماموران تحقيق اين پرونده اميدوارند که اين نمونه «دی ان ای» زوايای تاريک پرونده را روشن کند که به فرضيه‌های توطئه در مورد همکاری بين «کريستينا فرناندز» رييس جمهوری این کشور، عوامل امنيتی خودسر آرژانتينی و گروهی از مقامات ايرانی که به دخالت در بمبگذاری مرکز يهوديان در ۲۱ سال پيش متهم هستند، دامن زده است.

جسد آلبرتو نيسمان، دادستان آرژانتينی روز ۲۸ دی درحمام خانه‌اش، با گلوله‌ای که به سرش شليک شده بود و يک اسلحه در کنار جسدش پيدا شد.

او قرار بود فردای آن روز برای ارائه توضيحات درباره اتهام به رييس جمهوری آرژانتين در مسدود کردن تحقيقات جنايی اين بمبگذاری که به کشته شدن ۸۵ نفر منجر شد، در جلسه پارلمان شرکت کند.

تا روز ۲۱ بهمن هيچ مدرکی در اثبات وجود نفر دوم در محل زندگی آلبرتو نيسمان به دست نيامده بود. اکنون قاضی پرونده ضمن افزودن مدارک تازه به پرونده گفت يک نمونه دی ان ای که «نشان‌دهنده شناسه‌های ژنتيک متفاوتی از آلبرتو نيسمان است،» پيدا شده است.

قاضی «فابيانا پالماگينی» افزود افرادی که روزهای قبل از مرگ با دادستان آرژانتينی ملاقات داشتند برای دادن نمونه «دی ان ای» فراخوانده خواهند شد.

گوستاوو لوپز، يکی ديگر از مقامات دفتر رياست جمهوری، پیشتر گفته بود که مرگ اسرارآميز آقای نیسمان، بخشی از نقشه «کودتا برای برکناری رييس جمهوری» است.

اما دوستان آلبرتو نيسمان می‌گويند بر خلاف ادعاهايی که در اين مورد مطرح شده است او هيچ نشانه‌ای از تمايل به خودکشی نشان نداده بود. آن‌ها می‌افزايند او روز ۱۹ ژانويه آماده رفتن به جلسه پارلمان بود تا استدلال‌های خود را عليه عملکرد خانم فرناندز ارائه دهد.

به گزارش رویترز، نزدیکان و دوستان آلبرتو نيسمان می‌گويند که به اعتقاد آقای نیسمان، رييس جمهوری آرژانتين در تبانی برای تبرئه مظنونان به بمبگذاری، می‌خواست مناسبات با حکومت ايران را نزديکتر کند و از طريق دريافت نفت ارزانتر ايران کسری موازنه انرژی آرژانتين را که به رقم هفت ميليارد دلار در سال رسيده بود جبران کند.

دولت آرژانتين اين اتهامات را «مضحک» توصيف کرده و آنها را بی‌اساس می‌داند.

خانم فرناندز که دومين دوره رياست جمهوری‌اش آخر سال جاری میلادی به پايان می‌رسد، طبق قانون حق ندارد برای دور سوم نامزد شود.

گام مهم بعدی در تحقيقات پرونده مرگ دادستان، شهادت «آنتونيو استيوسو»، ریيس اداره امنيت آرژانتین است که دسامبر سال گذشته توسط رييس جمهوری این کشور برکنار شد.

رييس دفتر رياست جمهوری می‌گويد آقای استيوسو با فريب دادن آلبرتو نيسمان به پذيرش اين تئوری توطئه، قصد داشت به خاطر برکناری خود از شخص رييس جمهوری انتقام بگيرد.

XS
SM
MD
LG