لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

شماری از عوامل فيلم ضداسلامی: از مضمون فيلم بی خبر بوديم


«نقولا باسيلی نقولا»، که گفته شده مسيحی قبطی ۵۵ ساله و ساکن لس آنجلس است
«نقولا باسيلی نقولا»، که گفته شده مسيحی قبطی ۵۵ ساله و ساکن لس آنجلس است
وبسايت «هافينگتون پست» به نقل از اطلاعيه ای که در روزهای اخير توسط بازيگران فيلم «معصوميت مسلمانان» منتشر شده است می نويسد که هيچ يک از اين افراد از هدف تهيه کنندگان فيلم و تغييراتی که در مضمون فيلم ايجاد شده است، خبر نداشتند. اين گزارش می گويد در طرح اوليه، اين فيلم «جنگجويان صحرا» نام داشته و طبق مدارک موجود کارگردان آن به نام « آلن رابرتز» و تهيه کنننده آن به نام « سم بسيل» ثبت شده است.

اکنون مشخص شده که اين نام ها به نسبت نام واقعی اين افراد تغيير داده شده بودند. در پی تحقيقات پليس و پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، مشخص شده است که «سم بسيل» در حقيقت نام دستکاری شده فردی است به نام «نقولا باسيلی نقولا» که يک مسيحی قبطی ۵۵ ساله و ساکن لس آنجلس است. اين فرد پرونده خلافکاری و کلاهبرداری های متعددی داشته و به گفته مقامات دادستانی کاليفرنيا درگذشته نيز جرائم خود را با اسامی جعلی ديگری مرتکب شده است.

در روزهای گذشته پليس وی را بازداشت کرده و در حال بازجويی از اوست. او پس از آخرين خلاف مالی در سال ۲۰۱۰ به طور مشروط از زندان آزاد شده بود و يکی از شروط آزادی وی استفاده نکردن از اينترنت بوده است.

هنوز فردی که تحت نام « آلن رابرتز» خود را معرفی کرده و ظاهرا کارگردان فيلم بوده شناسايی نشده است. تعدادی از بازيگران که در اين فيلم شرکت دارند می گويند او يک مرد سفيد پوست و حدودا بين ۵۵ تا ۶۵ ساله است و به نظر می رسيد که اصلا از کار فيلمسازی هيچ اطلاعی ندارد.

گزارش«هافينگتون پست» می افزايد که پليس آمريکا هنوز در جست وجوی اين فرد است و در فهرست حرفه ای دست اندرکاران فيلمسازی در هاليوود، ده ها فرد تحت همين نام ثبت شده است بنابراين شکی وجود ندارد که اين نام نيز جعلی است.

بازيگران و دست اندرکاران فنی اين فيلم در بيانيه مشترکی که توسط شبکه تلويزيونی سی ان ان منتشر شد، گفته اند که طبق دسته بندی ژانرهای سينمايی اين فيلم ظاهرا قرار بوده يک فيلم تاريخی - حماسی در مورد ماجراهايی باشد که در صحرای عربستان اتفاق می افتد. آنها هيچ اطلاعی نداشتند که بعدا از صحنه های فيلمبرداری شده برای توليد يک فيلم «ضد اسلامی» سواستفاده خواهد شد.

جمع بازيگران و دست اندرکاران اين فيلم در قسمتی از بيانيه خود می گويند:« همه ما بسيار ناراحت و متاسف هستيم که تهيه کنندگان فيلم از نقش و کار ما سوءاستفاده کرده اند. تغيير متن ديالوگ ها و سناريوی فيلم به شدت ما را شوکه کرده و از کلاهبرداری تهيه کنندگان فيلم به شدت خشمگين هستيم. حوادث خشونت آميزی که پس از نمايش اين فيلم روی داده ما را متاثر کرده است.»

به گزارش نشريه «هاليوود ريپورتر» مقامات دادستانی لس آنجلس در همکاری با موسسات حرفه ای صنعت فيلمسازی، تمام اطلاعات مربوط به تهيه اين فيلم و دست اندرکاران آن را فعلا بايگانی کرده اند تا از هويت و امنيت افرادی که بدون داشتن هيچ اطلاعی در اين پروژه همکاری کرده اند، حفاظت شود.

تحقيقات دادستانی و پليس کاليفرنيا در مورد نحوه ساخت اين فيلم ادامه دارد و همزمان از همه افرادی که به نحوی در اجرای اين پروژه شرکت داشته اند خواسته شده که تا پايان تحقيقات از مصاحبه با رسانه ها خودداری کنند.

اتحاديه بازيگران سينما و تلويزيون می گويد که اين فيلم برخلاف ادعای جعلی که در آگهی استخدام آن قيد شده بود هيچگاه در فهرست اين اتحاديه ثبت نشده است و بنابراين اتحاديه بازيگران سينما و تلويزيون نه تنها در مورد همکاری بازيگران با اين پروژه هيچ مسئوليتی ندارد که طبق قانون نمی تواند در مورد حقوق آن ها و يا صدماتی که بر اثر مشارکت در اين فيلم به آنها وارد شده هيچگونه دخالتی کند.

گزارش ياد شده می گويد اين فيلم که در يکی از استوديوهای ارزان قيمت در حومه لس آنجلس تهيه شده است اولين بار در ماه ژوئن در سينمای کوچکی در هاليوود به نمايش گذاشته شد. گفته می شود که پس از نمايش اوليه آن، بخش هايی از اين فيلم با تغيير متن ديالوگ ها به زبان عربی دوبله شده و روی شبکه يوتيوب منتشر شده است.

انتشار اين نسخه که حدود هفده دقيقه است حاوی جملات، ادعاها و اظهار نظرهای بسيار توهين آميزی عليه پيامبر اسلام است. انتشار آن در روزهای اخير خشم گروه کثيری از مسلمانان را برانگيخته و در جريان اجتماعات خشونت آميز و حملاتی که به سفارتخانه های آمريکا و چند کشور غربی ديگر روی داده حداقل ۱۳ نفر از جمله سفير و چند ديپلمات آمريکای در ليبی کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG