لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

سازمان اطلاعات و امنیت آرژانتین به دنبال مرگ مشکوک «نیسمان» منحل شد


آلبرتو نیسمان، خانم فرناندز رییس جمهوری و هکتور تیمرمن وزیر خارجه را به لاپوشانی در پرونده آمیا متهم کرده بود
آلبرتو نیسمان، خانم فرناندز رییس جمهوری و هکتور تیمرمن وزیر خارجه را به لاپوشانی در پرونده آمیا متهم کرده بود

قانون‌گذاران آرژانتینی روز پنج‌شنبه هفتم اسفند به طرحی رای دادند که بر اساس آن سازمان اطلاعاتی این کشور منحل شده و به جای آن یک سازمان اطلاعات و امنیت جدید تاسیس خواهد شد که به گفته رییس جمهوری این کشور، «پاسخگوتر» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق لایحه‌ای که در سنای آرژانتین و پس از کشته‌شدن آلبرتو نیسمان، دادستان سابق به تصویب رسید، قرار است نهادی جدید تاسیس شده و جایگزین «اس آی» - اداره اطلاعات فعلی – شود.

کریستینا فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین، با استقبال از این طرح گفته است که سازمان جدید «پاسخگوتر» خواهد بود.

تغییرات جدید در ساختار سازمان‌های اطلاعاتی آرژانتین به دنبال مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان، دادستان این کشور، و واکنش‌ها به آن انجام می‌شود.

پرونده مرگ یا قتل «آلبرتو نیسمان» باعث بروز رسوایی‌های زیادی شده و کریستینا فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین گفته است که این لایحه را به سرعت امضا کرده و آن را به اجرا خواهد گذاشت.

لایحه یاد شده با ۱۳۱ رای موافق در برابر ۷۱ رای مخالف تصويب شد تا «آژانس فدرال اطلاعات» آرژانتین تاسيس شود. دولت موظف است تمامی راه‌های فرار قانونی سابق را ببندد تا بتوان روی عملکرد اين نهاد، نظارت کافی داشت.

آنيبال فرناندز، رييس دفتر رييس جمهوری آرژانتين، گفته که سازمان اطلاعات فعلی تا سه ماه – ۹۰ روز – برپا خواهد ماند و بعد تغييرات ساختاری ايجاد می‌شود تا «امانت و درستی» سرويس عمليات مخفی آرژانتين را بهبود بخشد.

مجلس نمایندگان آرژانتین در مذاکراتی که تمام شب گذشته ادامه داشت، در مورد لایحه بحث کرد. مخالفان دولت می‌گویند این لایحه فقط نام سازمان را تغییر می‌دهد و با هدف «بهبود اعتبار رییس جمهوری آرژانتین» طراحی شده است.

آلبرتو نیسمان پس از اینکه اعلام کرد رییس جمهوری آرژانتین بر نقش ایران در پرونده موسوم به انفجار آمیا سرپوش گذاشته است، در حالی در منزل خود پیدا شد که یک گلوله به سرش شلیک شده بود.

هنوز نظر قطعی در مورد این که آقای نیسمان خودکشی کرده یا به قتل رسیده، اعلام نشده است.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری آرژانتین به لحاظ افزایش تورم و نیز وضعیت نامناسب اقتصادی از سوی مخالفان تحت فشار است. این پرونده هم باعث شده که محبوبیت وی به شدت افت کند.

رییس جمهوری آرژانتین می‌گوید: آنتونیو استیوسو، رییس اداره ضداطلاعات این کشور، آقای نیسمان را عامل خود قرار داده بود تا اتهاماتی را علیه خانم فرناندز ایراد کند و بعد هم در مرگ او دست داشته است.

هرچند آنتونیو استیوسو کشور را ترک کرده است ولی با این حال به عنوان متهم از او یاد می‌شود.

آلبرتو نیسمان ساعاتی پیش از اینکه در پارلمان حاضر شده و در مورد «لاپوشانی‌» خانم فرناندز در مورد پرونده آمیا صحبت کند، درگذشت.

خانم فرناندز تمامی این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG