لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

لیونل مسی، بهترين گلزن تاريخ ال کلاسيکو شد


در حساس‌ترين بازی از هفته بيست و نهم فوتبال باشگاه‌های اسپانيا، بارسلونا موفق شد در ورزشگاه سانتياگو برنابئو و ديداری پر برخورد، پر حاشيه و جنجالی، با نتيجه ۴ بر ۳ رقيب ديرين خود رئال مادريد را شکست دهد.

شاگردان جراردو مارتينو در مسابقه‌ای سرنوشت ساز به برتری رسيدند تا اختلاف بين دو تيم به يک امتياز برسد. برتری رئال می‌توانست اين تيم را در کورس قهرمانی در حاشيه امنيت قرار دهد اما حالا آتلتيکو مادريد با بهره‌گيری از شکست تيم همشهری، به صدر جدول صعود کرده است.

رئال با شکستی که متحمل شد ۷۰ امتيازی باقی ماند و با توجه به قانون بازی‌های رو در رو، در رده دوم قرار گرفت. بارسلونا هم با ۶۹ امتياز در جايگاه سوم است.

سه گل از هفت گل نبرد رئال و بارسا از روی نقطه پنالتی به ثمر رسيد که هر سه پنالتی هم مشکوک بود و اظهارنظرهای جنجالی فراوانی را در رسانه‌های ورزشی اسپانيا و ديگر نقاط جهان در پی داشته است.

در هفتمين دقيقه بارسلونا به گل اول رسيد. نفوذ و حرکت پا به توپ مسی و پاس او به اينيستا با شليک پای چپ اين بازيکن همراه شد تا باز هم در غياب ايکر کاسياس، توپ درون دروازه لوپز قرار بگيرد. اين ضربه، تازه آغازی بود برای جشنواره گل دو تيم.

در دقيقه ۲۰ ارسال عالی آنخل دی ماريا از سمت چپ و ضربه سر کريم بن زما درون دروازه قرار گرفت. فقط چهار دقيقه بعد دی ماريا مجددا از همان نقطه توپ را فرستاد و باز هم بن زما گل زد تا رئال برای اولين بار در اين بازی پيش بيافتد.

جالب آن که دقايقی بعد، دی ماريا باز از همان ناحيه ارسال طلايی خود را تکرار کرد و بن زما نيز با قصد هت تريک ضربه زد اما در حالی که والدز نيز جا مانده بود، جرارد پيکه توپ را از روی خط دروازه برگشت داد.

گل تساوی

بارسلونا قبل از پايان نيمه نخست به گل تساوی رسيد. من تو من هنرمندانه نيمار و ليونل مسی باعث شد فوق ستاره آرژانتينی با ضربه دقيقی که نواخت، حساب کار را ۲ - ۲ کند.

در دقيقه ۵۴ رونالدو توانست دنی آلوز را جا بگذارد اما با خطا متوقف شد و داور نقطه پنالتی را نشان داد. اما تصاوير آهسته نشان داد در حالی که هر دو بازيکن درون محوطه جريمه بودند، خطا بيرون از محوطه رخ داده بود. کريستيانو رونالدو پشت توپ قرار گرفت و بيست و ششمين گل خود در لاليگا را به ثمر رساند.

چهار دقيقه بعد ارسال رونالدو به بن زما رسيد تا مهاجم فرانسوی که روزی پر فروغ را سپری می‌کرد با پاس پشت پای خلاقانه‌اش گرت بيل را صاحب موقعيت کند اما والدز در موقعيت تک به تک، توپ بيل را به کرنر فرستاد.

در ادامه با پاس مسی برای نيمار در حالی که مدافعان رئال جا مانده بودند، سرجيو راموس با نيمار برخورد کرد و داور باز هم نقطه پنالتی را نشان داد. راموس هم اخراج شد. مسی پشت توپ ايستاد و توپ را به تور رساند. راموس پس از پايان مسابقه گفت: همگان ديدند که در آن صحنه چه اتفاقی افتاد. من حتی نيمار را لمس هم نکردم.

۱۰ نفره شدن رئال باعث شد آنچلوتی تغيير تاکتيک بدهد. او رافائل واران را به جای بن زما وارد ميدان کرد تا جای خالی راموس را پر کند. در حالی که بن زما در يکی از بهترين بازی‌های فصل خود، آشکارا بهتر از بيل و حتی رونالدو ظاهر شده بود.

در دقيقه ۷۴ شوت سنگين دنی آلوز به تير عمودی خورد. در ادامه الکسيس سانچز به جای سسک فابرگاس وارد ميدان شد. لحظاتی بعد اينيستا از کارواخال و آلونسو عبور کرد اما روی زمين افتاد و پای خود را گرفت. داور هم نقطه پنالتی را نشان داد. تصاوير آهسته نشان می‌داد که اگر برخوردی هم رخ داده، روی پای او نبوده است.

ليونل مسی پشت توپ قرار گرفت و اين بار ضربه‌اش را در جهت مخالف ضربه پيشين زد تا با هت تريک خود ضمن مسجل کردن برتری بارسا، يک رکورد شخصی هم به جا بگذارد. رکوردی که تا اين مسابقه متعلق به تيم رقيب بود.

مسی حالا بهترين گلزن تاريخ ال کلاسيکو است. او تعداد گل‌های خود در مصاف با رئال را به عدد ۲۱ رساند تا رکورد آلفردو دی‌استفانو از رئال مادريد را بشکند. دی استفانو ۱۹ گل به بارسلونا زده بود. سومين گلزن برتر تاريخ ال کلاسيکو هم فرانس پوشکاش و فرانسيسکو گنتو هستند که هر کدام ۱۶ بار دروزه آبی و اناری‌ها را گشوده‌اند.

مسی همچنين در فهرست برترين گلزنان تاريخ لاليگا نيز با ۲۳۵ گل از هوگو سانچز مکزيکی پيشی گرفت. او حالا به رکورد ۲۵۱ گل تلمو زارا نزديک‌تر شده و به نظر می‌رسد تا قبل از نيم فصل آينده، اين رکورد را هم فرو بريزد.

اظهارات پس از بازی رئال و بارسا به گرمی نبرد دو تيم بود. کريستيانو رونالدو در مصاحبه خبرنگاران از تصميمات داور مسابقه انتقاد کرد و گفت: اوندينانو ماينکو برای چنين ديدارهايی مناسب نيست و ما در برابر بارسلونا، مقابل ۱۲ نفر به ميدان رفتيم! برخی نمی‌خواستند پيروز شويم و برعکس خواهان برگشتن بارسلونا به کورس قهرمانی بودند. دنبال بهانه نيستم اما در برابر اين اتفاقات نمی‌توانم ساکت باشم. هيچوقت نديدم که رئال هم مورد لطف داوران قرار بگيرد.

مارتينو سرمربی بارسلونا هم گفت: پنالتی و اخراج راموس بر روی نيمار واضح و غير قابل بحث بود. اما در مورد دو پنالتی ديگر هر دو تيم نمی‌توانم اظهار نظر کنم، زيرا از صحنه‌ها خيلی دور بودم.

کارلو آنچلوتی سرمربی رئال گفت: «خوب بازی کرديم و مسابقه در دست ما بود اما اشتباهات کوچکی داشتيم که باعث از دست رفتن پيروزی شد. در دو مسابقه رفت با بارسلونا و اتلتيکو بايد می‌باختيم اما نسبت به ديدار رفت پيشرفت قابل ملاحظه‌ای کرديم. از حالا بايد اين مسابقه را فراموش کنيم و به فکر ادامه ليگ باشيم.»

در ديگر ديدارهای برگزار شده آتلتيکو مادريد موفق شد رئال‌بتيس را ۲ بر صفر شکست دهد. اوساسونا همچنان روی نوار شکست باقی ماند و مغلوب سويا شد. والنسيا هم ۲-۱ بر ويا رئال غلبه کرد.
XS
SM
MD
LG