لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

خرس قهوه‌ای از شکنجه گروه نمایشی موتورسوار نجات یافت


زنجیری که دور گردن خرس بوده، به درون گوشت او فرو رفته است
زنجیری که دور گردن خرس بوده، به درون گوشت او فرو رفته است

یک خرس قهوه‌‌ای که در یک سیرک از او به عنوان مکمل هیجان برنامه موتورسواری استفاده می‌شد و بر اثر شرایط بد نگهداری عصبی و بیمار شده بود، از سیرک نجات یافته و برای بهبود وضعیت به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شد.

گزارش ها حاکی است این خرس قهوه ای به همراه دیگر حیوانات، بخشی از برنامه موتورسواری بوده‌اند. در پارک ورزنه در شرق اصفهان، یک گروه نمایش موتورسواری یک استوانه چوبی به قطر شش متر درست کرده و در آن با موتور چرخ می‌زدند. این گروه برای این‌که هیجان برنامه را بالا ببرد، یک قفس فلزی درون استوانه گذاشته و این خرس قهوه ای را در آن انداخته‌اند. با صدای بلند موتور، خرس به وحشت دچار شده و نعره می‌زند و با هدف سرگرم کردن تماشاگران، این خرس در این وضعیت نگهداری شده است.

این خرس در تمامی اوقات در این قفس درون استوانه زندانی بوده است. همچنین دو قفس دیگر برای اضافه کردن میمون و مار هم برای افزایش هیجان برنامه اضافه شده است.

یک کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک در تاریخ ۱۵ مرداد پستی نوشته و در آن به این عملیات شکنجه حیوانات اعتراض می کند. این نوشته دست به دست شده و در پی آن جریانی شکل گرفت که در پایان موثر بود. سازمان محیط زیست ایران به اداره کل محیط زیست اصفهان نامه نوشته و درخواست کرد خرس را به تهران منتقل کنند و حیوان روز پنجم شهریورماه به تهران منتقل شد.

ایمان معماریان، دامپزشک مرکز بازپروری پردیسان که این خرس قهوه ای را بررسی و معاینه کرده در مورد شرایط او به رادیو فردا می گوید: « این خرس جوان که دندانهای نیش پایینش کشیده شده و از فشار عصبی رنج میبرد در حال حاضر در قرنطینه پارک پردیسان نگهداری می شود.»

وی می افزاید: «خرس قهوه ای که در انتهای دیوار مرگ موتور سواری نگهداری می شد بعد از بیهوشی و معاینات اولیه به مرکز بازپروری پردیسان انتقال یافت. در حال حاضر با وجود کشیده شدن دندانهای نیش پایین و وضعیت عصبی در قرنطینه قرار دارد. دور گردن حیوان نیز با توجه به سال ها زنجیر داشتن، آسیب جدی دیده است.»

این خرس و سایر خرس های قهوه ای موجود در سیرک های ایران سال هاست که از طبیعت محل زندگی خود در زمان تولگی و بعد از کشتن مادرشان جدا می شوند و در مکان هایی که به هیچ عنوان شرایط نگهداری این حیوان را ندارند نگهداری می شوند. به گفته آقای معماریان، تنها راهی که بتوانند برای سیرک خرس بگیرند، اسیر کردن آن ها در بچگی است وگرنه وقتی بزرگ می شوند هیچ راهی نیست که بتوانند این حیوان را اسیر کنند.

ایمان معماریان گفت: « این در حالی است که سازمان محیط زیست هم سال هاست که می بیند و می داند و چشمهایش را بسته است. مگر مواردی مانند این خرس که رسانه ها به داد حیوان رسیدند. وضعیت برخورد با خرس قهوه ای در ایران باعث شده تحت گونه خاص ایرانی خرس قهوهای به شدت در خطر باشد.»

به گفته آقای معماریان، با توجه به سن کم این خرس، بهبودی سریع حیوان دور از انتظار نیست.

وی همچنین از کسانی که شاهد چنین برنامه هایی هستند درخواست کرد نسبت به آن بی تفاوت نباشند و از مردم خواست: « اول این که با خرید بلیت این جور معرکه گیری ها به مشکلات حیات وحش ایران اضافه نکنند و به این افراد کمک نکنند و به اداره محیط زیست اطلاع بدهند تا سازمان محیط زیست ایران بداند حیات وحش ایران برای ایرانیان اهمیت دارد و این حیات وحش زخمی توان تحمل زخم های بیشتر را ندارد و رو به نابودی است.»

XS
SM
MD
LG