لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

انتقاد کميته حمايت از روزنامه نگاران از وضعیت آزادی بیان در ترکیه


کميته حمايت از روزنامه نگاران، یکی از نهادهای بين المللی ناظر بر رسانه ها که مقر آن در آمريکا است، گزارش داده که دولت رجب طيب اردوغان در ترکیه طی سال های اخير، بيشترين سرکوب آزادی مطبوعات را داشته است.

اين گزارش که روز دوشنبه یکم آبان ماه منتشر شده است، می گوید «تعداد زیادی از خبرنگاران به زندان افتاده اند.»

گزارش کميته حمايت از روزنامه نگاران، سی پی جی، می نويسد که «دو سوم روزنامه نگاران زندانی در ترکيه کردتبار هستند» آن هم در کشوری که دولت آن در حال مبارزه با شورشيان مسلح جدايی طلب کرد است.

اين گزارش ۵۰ صفحه ای می گويد که «وضعيت آزادی بيان در ترکيه به حد بحرانی رسيده» و می افزايد دولت اردوغان با «ارعاب و ابزارهای فشار» در صدد است که روزنامه نگاران را ترغيب به روی آوردن به «خود سانسوری» کند.

اين گزارش دولت ترکيه را مورد انتقاد قرار داده است که هزاران پرونده جنايی با اتهاماتی از قبيل
«بدنام کردن ترکيه» عليه گزارشگران تشکيل داده است.

در گزارش یاد شده آمده است: «صدها روزنامه نگار، فعال سياسی و دانشگاهی هم اکنون به اتهام توطئه عليه دولت در زندان هستند.»

دولت ترکيه می گويد که بيشتر زندانيان ياد شده بخاطر جرائم جدی مانند عضويت در تشکیلات تروريستی «پ ک ک»، بازداشت شده اند.

کميته حمايت از روزنامه نگاران می گويد که در سه ماه اخیر، ۷۶ خبرنگار و گزارشگر بازداشت شده اند که ۶۱ مورد از بازداشت ها در ارتباط با نوشته ها و گزارش های منتشر شده توسط اين افراد بوده و در ديگر موارد، دليل بازداشت چندان روشن نيست.

بر اساس اين گزارش سه چهارم کسانی که بازداشت شده اند جرمی عليه آنها محرز نشده است و منتظر نتيجه پرونده شان هستند.

اين گزارش می گويد که يک سوم از صدها روزنامه نگار بازداشت شده تاکنون، با اتهام توطئه برضد دولت در بازداشت هستند و ۷۰ درصد آنها روزنامه نگاران کرد هستند.

کميته حمايت از روزنامه نگاران می گويد که دولت حاکم ترکیه، به خاطر برخی مسائل «پيش پا افتاده» مانند انجام برخی مصاحبه ها، تهيه گزارش و خبر، چنين اتهامات سنگينی را عليه روزنامه نگاران به کار می گيرد.

اين گزارش می نويسد که «رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به مطبوعات می گويد که روزنامه نگاران منتقد را يا تابع نظم مورد نظر دولت کنند، يا اخراج کنند.»
XS
SM
MD
LG