لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

در عجيب‌ترين يواس اوپن تاريخ چه گذشت


آخرين تورنمنت معتبر تنيس جهان در هر سال، مسابقات تنيس آزاد آمريکا موسوم به يواس اوپن است. يکی از چهار گرنداسلم که امسال با صعود نمايندگان ژاپن و کرواسی به فينال، شگفت‌انگيزترين نتايجش در تاريخ اين رقابت‌ها را به جا گذاشت.

حتی جام ۱۹۹۸ و راهيابی دو استراليايی به مرحله نهايی نيز اين اندازه شگفت‌انگيز جلوه نکرد. زيرا آن سال پاتريک رافتر قهرمان تورنمنت، خودش بخت شماره سه مسابقات بود. اما در يواس اوپن ۲۰۱۴، بخت‌ چهاردهم به قهرمانی رسيد و حريفش در فينال نيز شانس دهم مسابقات.

سلسله حوادثی که در کوران تورنمنت رقم خورد نيز به همين اندازه عجيب می‌نمود. شکست زودهنگام ديويد فرر بخت چهارم مسابقات از آن جمله است. مارين سيليچ در حالی حريفانش را زير رگبار سرويس‌های حيرت‌آورش ميخکوب کرد که پيش از اين، گرچه گمنام نبود اما حضوری يکنواخت در عرصه تنيس جهان داشت. مردی که او را بيشتر به لاغر بودن و آرامشش در حين بازی می‌شناختند تا خصيصه‌ای مشهور در ابعاد فنی.

حذف سيليچ از دوره‌های اول، دوم يا سوم مسابقات گرنداسلم، اتفاقی است عادی که پيش از اين ۱۷ بار رخ داده بود. اما يواس اوپن امسال، داستان متفاوتی داشت. راجر فدرر هم پيش از بازی با سيليچ، وسط زمين در مصاحبه با تاد مارتين، قهرمان آمريکايی سابق که حالا ميکروفن به دست است، تاکيد کرد سيليچ به طرزی آشکار، پيشرفت کرده است.

او با قامتی که فقط دو سانتيمتر با دو متر فاصله دارد، ابتدا مارکوس باغداتيس قبرسی را حذف کرد. سپس از سد ايليا مارچنکو (اوکراين) گذشت و در چهار ست، کوين آندرسون اهل آفريقای جنوبی را شکست داد. سخت‌ترين مبارزه را با ژيل سيمون فرانسوی برگزار کرد. سيمون که در اوج آمادگی بود، شايد اگر در اين مرحله و در پنج ست به سيليچ نمی‌باخت، خودش راهی فينال می‌شد.

از اينجا به بعد، در حالی که تصور می‌شد ماموريت سيليچ خاتمه يافته و در اوج خستگی با تورنمنت وداع خواهد گفت؛ ناگهان به پرواز درآمد و بقيه بازی‌ها را از ستاره‌های تنيس جهان با نتايج مشابه ۳-۰ برد.

توماس برديچ از جمهوری چک و سپس راجر فدرر. درباره فدرر می‌توان تاييد کرد او نيز با صعود به فينال مسترز ۱۰۰۰ تورنتو و قهرمانی در سين سيناتی، در اوج آمادگی اين فصل خود قرار داشت. فدرر حتی توانست بازی ۲-۰ باخته را ۳-۲ از گائل مونفيلس فرانسوی ببرد؛ اتفاقی حيرت‌انگيز که دو سال قبل هم در ويمبلدون برای او تکرار شده بود.

اما سيليچ با بازی بی نقص و سرويس‌های نقاله‌ای که روی خط وسط زمين فرود می‌آمد، حتی خود فدرر را هم به تحسين واداشت. وقتی در گيم سوم فدرر توانست دو بار سرويس حريف را بشکند، سيليچ سه بار اين کار را انجام داد و نابغه سوئيسی را به خانه فرستاد.

کی نيشيکوری از ژاپن نيز حماسه سيليچ را در نيمه بالايی جدول تکرار کرد. ميلوس رائونيچ بخت پنجم از کانادا را در پنج ست برد و بی آنکه تاثير فشار سنگين اين مسابقه را بروز دهد، استانيسلاس واورينکا از سوئيس بخت شماره سه تورنمنت را هم در پنج ست مغلوب کرد.

اوج درخشش نيشيکوری، مصاف با جوکوويچ مرد شماره يک جهان بود که او نيز مقابل پديده ژاپنی تسليم شد. نيشيکوری وقتی منتظر سرويس حريف است، پای چپ را جلو می‌گذارد و طوری گارد می‌گيرد که گويی يک شمشيرباز سامورايی است و آنچه در دست دارد، نه راکت تنيس که شمشيری است برای جنگيدن با رقيب.

او با چنين شمايلی، نخستين ژاپنی در تمام ادوار تنيس شد که توانسته به فينال يک دوره از بازی‌های گرنداسلم برسد. اما سيليچ چنان آماده بود که نيشيکوری در سه ست متوالی، فقط بتواند به آرامی او را تا دريافت جام قهرمانی و جايزه يک ميليون دلاری مشايعت کند.

مسابقات زنان

در مسابقات زنان، سرينا ويليامز آمريکايی توانست هجدهمين گرنداسلم انفرادی را نيز نصيب خود کند. او در فينال از سد کارولينه ووزنياکی دانمارکی که گذشت که خود با به زانو در آوردن ماريا شاراپووا شگفتی آفريده بود.

در تنيس زنان که ميانگين سنی ستارگانش زير ۲۵ سال است و قهرمانان ۱۷ تا ۲۰ ساله نيز جولان می‌دهند، ويليامز نيرومند در ۳۲ سالگی همچنان بانوی شماره يک دنياست. او ششمين قهرمانی‌اش در تورنمنتی را جشن گرفت که اولين بار در سال ۱۹۹۹ توانسته بود نصيب خود کند.

در دو نفره مردان باز هم مايک و باب برايان آمريکايی حرف اول را زدند. آنها با قهرمانی‌های متوالی در تورنمنت‌های کوچک و بزرگ دنيا، مدتی است نمادهای تنيس دو نفره هستند.

در دو نفره زنان، اکاترينا ماکارووا و النا وسنينا از روسيه اول شدند. نکته مهم اين مسابقات، بازگشت پرشکوه مارتينا هينگيس سوئيسی بود که توانست با همراهی فلاويا پنه‌تا از ايتاليا تا فينال بی شکست بماند.

مسابقات مختلط را سانيا ميرزا از هندوستان و برونو سوارز از برزيل فتح کردند. خانم ميرزا پيش از اين در ماجرايی خبرساز و پرحاشيه، با شعيب مالک ستاره کريکت پاکستان ازدواج کرد اما همچنان در سطح اول تنيس جهان حاضر است.
در رقابت‌های پسران، عمر ياسيکا ۱۷ ساله از استراليا قهرمان شد. او رقابت‌های دو نفره پسران را هم به اتفاق زوج ژاپنی‌اش فتح کرد. مسابقات دختران با قهرمانی ماری بوسکووا ۱۶ ساله از جمهوری چک به پايان رسيد.

XS
SM
MD
LG