لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

احتمال سقوط تکه های یک ماهواره به کره زمین


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
گزارش ها حاکی است یک ماهواره با پایان یافتن ماموریت خود به کره زمین سقوط خواهد کرد و تلاش ها برای پیدا کردن محل احتمالی سقوط تکه های آن در حال جریان است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، یک ماهواره اروپایی که دوران مأموریت خود را سپری کرده است شب، ۱۹ آبان، به زمین سقوط خواهد کرد. ازین رو، بسیاری از دانشمندان و متخصصان فن در سراسر دنیا به دنبال یافتن محل دقیق سقوط بقایای این ماهواره هستند.

به گزارش سایت خبری «اسپیس دات کام»، آژانس فضایی اروپا پیش بینی کرده که ماهواده «جی او سی ای» شب یک شنبه یا در ساعات اول دوشنبه به زمین سقوط خواهد کرد.ذخیره سوخت این ماهواره در اواسط ماه اکتبر به اتمام رسید و از آن زمان در حالت سقوط به سوی زمین قرار گرفته است.

کریستوف استایگر، مدیر عملیات ماهواره «جی او سی ای» چند ساعت قبل در صفحه خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: «این ماهواره در ارتفاع ۱۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد و با سرعتی معادل بیش از یک کیلومتر در ساعت در حال سقوط است.»

استایگر همچنین تأثیر مخرب اتمسفر زمین بر روی این ماهواره را بسیار شدید و غیرقابل سنجش توصیف کرد. وی در ادامه افزود: «با احتساب سقوط ارتفاع شدید این ماهواره و تغییر شرایط محیطی آن، به پایان نهایی این عملیات فضایی نزدیک می شویم.» ماهواره یادشده حدود ۵.۳ متر طول و یک متر عرض دارد و وزن آن حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

سایت خبری «سی نت» هم در گزارشی نوشته که ماهواره «جی او سی ای» از سوخت اتمی استفاده نمی کند. برخلاف دیگر ماهواره ها، این ماهواره در حال سقوط از صفحه های خورشیدی استفاده می کرد و «باتری» ماهواره به کمک این صفحه ها شارژ می شد تا اینکه باتری های همراه ماهواره در ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) از کار افتادند. سقوط ماهواره های در حال گردش به دور زمین در گذشته نیز سابقه داشته است.

در تازه ترین مورد از این دست حوادث، یک کاوشگر روسی به نام «فوبوس گرانت»، پس از شکست در ترک مدار زمین در ژانویه سال ۲۰۱۲ به سطح زمین سقوط کرد. این ماهواره مأموریت داشت اطلاعاتی درباره «فوبوس»، از اقمار سیاره مریخ، گردآوری کند.
XS
SM
MD
LG