لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

قطع دسترسی صدها هزار کاربر اينترنت برای مقابله با ويروس در آمریکا


به گزارش رسانه های آمريکايی، دسترسی صد ها هزار کاربر اينترنت به این شبکه از روز دوشنبه در اين کشور ممکن است قطع شود. پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، اعلام کرده که رايانه کاربرانی که دسترسی آنها به اينترنت قطع خواهد شد آلوده به بدافزار «تغيير دی ان اس» شده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی «سی ان ان»، در پی حمله ويروس فوق به رايانه تعداد زيادی از کاربران اينترنت، «اف بی آی» پليس فدرال آمريکا چند سرور اينترنت را برای ارائه خدمات موقت به اين افراد راه اندازی کرد که قطع ارتباط روز دوشنبه به دليل خاموش شدن همين سرورهای موقت خواهد بود.

در طول پنج سال گذشته، گروهی متشکل از شش نفر مجرم سايبری از کشور استونی حدود چهار ميليون دستگاه رايانه را در سراسر جهان با بدافزار «تغيير دی ان اس» آلوده کردند. بد افزار ياد شده جست و جو های اينترنتی کاربران را به سايت های جعلی با آگهی های مورد نظر آن ها هدايت می کرد.

يک سخنگوی پليس فدرال آمريکا می گويد «اف بی آی» پس از کشف اين ويروس بلافاصله ارتباط سرورهای آلوده با شبکه را قطع نکرد زيرا در اين صورت کليه رايانه های آلوده به ويروس نيز به همراه سرورها از شبکه جهانی اينترنت حذف می شدند. برای حل اين مشکل اف بی آی تصميم گرفت که با کمک يک کنسرسيوم سامانه های رايانه ای، يک مجموعه سرور موقت مهيا کند تا کاربرانی که رايانه هايشان هدف حمله سايبری قرار گرفته بود وقت کافی برای حذف بد افزار فوق را داشته باشند.

اول قرار بود خاموش کردن سرورهای موقتی در ماه مارس صورت پذيرد اما از آنجايی که صدها هزار رايانه کماکان آلوده مانده بود، حذف سرورهای موقت توسط «اف بی آی» به تعويق افتاد. بنا بر گزارش جديد پليس فدرال آمريکا، حدود ۳۰۴۰۰۰ دستگاه رايانه در سراسر جهان (۷۰۰۰۰ درايالات متحده) تا اواسط ماه ژوئن به ويروس ياد شده آلوده بوده اند.

«اف بی آی» می گويد مجرمان اينترنتی از طريق صورت دادن اين تهاجم سايبری و هدايت کاربران به آگهی های غيرقانونی توانسته اند حدود ۱۴ ميليون دلار به جيب بزنند. يکی ديگر از تأثيرات ويروس «تغيير دی ان اس» جلوگيری از به روز گردانی سيستم عامل يا نرم افزارهای ضد ويروسی است که احتمال دارد بتوانند ويروس را شناسايی کنند.

فيس بوک و گوگل هم اعلام کرده اند برای بالابردن ميزان آگاهی کاربران از وجود اين بدافزار رايانه ای وارد عمل شده اند و به کاربرانی که احتمال آلودگی رايانه شان وجود دارد هشدار می دهند و پيوند های اينترنتی را در اختيارشان می گذارند که شامل کمک و راهنمايی برای حذف اين بدافزار هستند.
XS
SM
MD
LG