لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

دستاوردهای آخرین سفر احمدی نژاد به نيويورک


در حالی که طی هشت سال رياست دولت جمهوری اسلامی، احمدی نژاد هيچ ديدار دوجانبه ای از قاره سبز یا همان اروپا (که متجاوز از ۳۰% توليد ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است) نداشت و دو د يدار او از ژنو و رم، صرفاً در چارچوب اجلاس های بين المللی انجام شده بود، وی هشت سال متوالی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک سفر کرده است.

اما کارنامه دستاوردهای او در این هشت سفر را می توان به شرح زیر ارزیابی کرد:

رييس دولتی در کسوت رياست غیرمتعهدها

چندی پيش از اين طی اجلاس پر هزينه ای (۶۰۰ ميليون دلار)، کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران برگزار شد که طی آن محمد مرسی در ديداری پنج ساعته از تهران، رياست اين سازمان را از مصر به ايران تسليم کرد.

هشتمين حضور احمدی نژاد در مجمع عمومی در حالی انجام شد که بر خلاف سال های پيشين وی علاوه بر رياست دولت جمهوری اسلامی، رياست جنبش عدم تعهد (سازمانی با بيش از ۱۲۰ عضو) را نيز برعهد داشت.

حضور سران و مقامات ارشد ۱۹۳ کشور جهان در مجمع عمومی فرصت مغتنمی است که سران کشورها در حاشيه برگزاری مجمع ، ديدارهای دوجانبه و بعضا چندجانبه با يکديگر داشته باشند.

احمدی نژاد در سال های پيش ملاقات هايی مثلا با برلوسکنی نخست وزير ايتاليا در حاشيه مجمع عمومی داشته است. اما امسال حکايتی ديگر رقم خورد.

تنها چهار ديدار

بنا به اعلام سايت رياست جمهوری ايران و تصاوير منتشر شده در اين سايت، احمدی نژاد طی چهار روز اقامت خود و هيات ۱۲۰ نفره همراه در نيويورک صرف نظر از ملاقات با وزيرخارجه ترکيه، تنها با سران چهار کشور از کوچکترين، فقيرترين و کم تاثيرگذارترين کشورها در عرصه بين الملل ديدار و گفت وگو داشت. اين کشورها عبارت بودند از:

  • - کومور ( ۱۵۲مين کشور از نظر توليد ناخالص داخلی با مساحت ۲۲۳۵ کيلومتر مربع، جمعيت ۸۰۰ هزار نفر)
  • - سوازيلند ( ۱۲۲مين کشور از نظر توليد ناخالص داخلی با ۱۷۰۰۰ کيلومتر مربع، جمعيت ۱ ميليون نفر)
  • - سنت وينسنت (۸۰مين کشور از نظر توليد ناخالص داخلی با ۳۸۹ کيلومتر، جمعيت ۱۲۰ هزار نفر)
  • - بوليوی (پس از گويان فقير ترين کشور امريکای جنوبی، ۱۲۵مين مين کشور از نظر توليد ناخالص داخلی)

جای شگفت است که نه تنها هيچ يک از اعضای برجسته جنبش عدم تعهد مثل مصر و هند و اندونزی حاضر به ملاقات با احمدی نژاد نشدند که هيچ يک از کشورهای اسلامی يا کشور های عربی و حتی هيچ يک از کشورهای همسايه مثل افغانستان و پاکستان و عراق نيز ديداری با احمدی نژاد نداشتند.

گفتنی است که سايت رياست جمهوری ايران مدعی شد که احمدی نژاد در ديدار جمعی از دانشجويان و اساتيد دانشگاه های آمريکا به پرسش های آنان پاسخ گفت. اين در حالی است که اين سايت در گزارش خود از اين ديدار حتی نام يک تن از اساتيد و دانشجويان امريکايی را ذکر نکرده است.

حضور رسانه ای پررنگ

هرقدر ملاقات های دوجانبه احمدی نژاد کم رنگ بود، حضور او در برابر رسانه ها بيشتر بود. در هشتمين سفر خود نيز احمدی نژاد تلاش داشت حضور پررنگ رسانه ای داشته باشد اگرچه بايد گفت که اين علاقه مندی او نيز نسبت به سال های پيش بسيار کم رونق تر از قبل بود.

بنا به اعلام سايت رياست جمهوری ايران در طول اين سفر وی هشت مصاحبه جداگانه ای با رسانه ها داشت که عبارت بودند از: خبرگزاری سی ان ان (انگليسی و اسپانيولی)، آسوشيدپرس، پی بی اس،الجزيره انگليسی، شبکه ان اچ کی ژاپن، روزنامه واشنگتن پست و شبکه عربی زبان الميادين.

درخواست اسرائيل برآورده شد

پيش از انجام سفر اخیر محمود احمدی نژاد به نیویورک، «رئوبن ريبلين» رييس پارلمان اسرائيل (کنست) از سران جهانی خواسته بود از ملاقات با محمود احمدی نژاد در نيويورک خودداری کنند. اين که سران کشورهای جهان آيا به درخواست اسرائيل مايل به ديدار با احمدی نژاد نشدند بحث ديگری است اما انجام سفری که از پيش معلوم بود ديدارهای درخور توجهی در آن صورت نخواهد پذيرفت، عملاً انزوای احمدی نژاد و دولت جمهوری اسلامی را آن گونه که اسرائيل می خواست بر پرده آفتاب افکند.

تکرار مکرر رسوايی ها

چنين واکنش هایی در حالی اتفاق می افتد که کاملا قابل پيش بينی بودند. کافی است به سفر اخير محمود احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس زمين در برزيل مراجعه کرد که از ميان صد کشور جهان، احمدی نژاد فقط توانست با رييس جمهور سريلانکا ديدار کند حتی خانم ديلما روسف رييس جمهور برزيل نيز حاضر به ملاقات با احمدی نژاد نشد و نهايتا احمدی نژاد بدون حضور حتی يک مقام برزيلی در هنگام ورود و هنگام خروج فقط با محافظ های برزيلی عکس يادگاری انداخت. - مراجعه شود به مقاله ای از نويسنده در راديو فردا با عنوان: سفر احمدی نژاد به برزيل: جهل يا تجاهل نسبت به پروتکل های سفر.

در پی بالاگرفتن موج اعترضات رسانه های داخلی به رسوايی که احمدی نژاد در برزيل دامن زده بود، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با چشم پوشيدن بر تمام تشريفات ناديده گرفته شده در سفر احمدی نژاد به برزيل گفت: «عملاً امکان پذير نبود که در يک اجلاس دو روزه مقامات ۱۰۰ کشور با رييس جمهوری کشور ميزبان ملاقات دو جانبه داشته باشند.»

اينک سخنگوی وزارت خارجه بايد پاسخگو باشد چرا و چگونه در هشتمين سفر احمدی نژاد رييس دولت جمهوری اسلامی و رييس جنبش عدم تعهد به نيويورک حتی يک کشور همسايه حاضر به ملاقات با او نشد؟

هشتمين و آخرين سفر احمدی نژاد به نيويورک در حالی پايان يافت که وی به خواست و اراده خود سال به سال افول ستاره اقبالش را که به لطف رهبر جمهوری اسلامی (نه خواست مردم) به او اعطا شده بود، به رؤيت جهانيان رساند تا نه تنها نشانی باشد بر افول ستاره اقبال او بلکه افول ستاره اقبال جمهوری اسلامی در عرصه بين الملل. رژيمی با چنين انزوا چگونه خواهد توانست در برابر توفان های پيش رو مقابله کند؟

_________________________

دیدگاه های مطرح شده در این مطلب، الزاما بازتاب دیدگاه های رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG