لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

«ایران از هر ابزاری برای برهم زدن تعادل قدرت در منطقه استفاده می کند»


از چپ: سوزان گلاسر، سردبیر فارین پالیسی، مایکل ماکوفسکی مدیر مرکز سیاسگذاری فراحزبی، دنیس راس، دانیل آن و استفن ردمیکر
از چپ: سوزان گلاسر، سردبیر فارین پالیسی، مایکل ماکوفسکی مدیر مرکز سیاسگذاری فراحزبی، دنیس راس، دانیل آن و استفن ردمیکر
دنیس راس، مشاور سابق باراک اوباما در امور خاورمیانه روز چهارشنبه در بررسی وضعیت فعلی تلاش های ایران در راه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران در حال حاضر از هر ابزاری که در اختیار دارد برای برهم زدن تعادل قدرت در منطقه استفاده می کند، هرچند به دلیل حمایت هایش از دولت سوریه، به سوی انزوای بیشتری در کشورهای منطقه و همسایه می رود.

آقای راس در جریان این جلسه که در «مرکز سیاستگذاری فراحزبی» در واشینگتن برگزار شد، در پاسخ به پرسش رادیو فردا و این که آیا ایران تلاش دارد از دیگر ابزارها مانند استفاده از وضعیت بحرانی میان آمریکا و پاکستان استفاده کند، گفت: «پیشتر هم ایران این کار را کرده و این سیاست را دنبال کرده و آن را هنوز هم انجام می دهد.»

دنیس راس در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد این که با وضعیت فعلی ایران با فشارها و تحریم های موجود اگر هم بخواهد به بمب اتمی برسد، ممکن است به کره شمالی دیگری تبدیل شود که فقیر است اما بمب دارد، گفت: «تلاش آمریکا این است که ایران به ساخت بمب اتمی نرسد، یعنی تمرکز اصلی این است که به آن نقطه که ایران بمب داشته باشد، نرسیم.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم


در جریان این جلسه، گفت وگویی میان شماری از دست اندرکاران تهیه گزارشی در مورد وضعیت ایران اتمی انجام شد. گزارشی که مرکز سیاستگذاری فراحزبی با عنوان«تحلیلی از تاثیرات ایران اتمی بر بازار انرژی و اقتصاد» منتشر کرده است. این گزارش در چند مورد احتمالی اشاره کرده و می گوید اگر ایران اتمی شود، احتمال هایی در منطقه و بر بازار انرژی به وجود می آورد که باید برای آن آماده بود، از جمله این که در صورت اتمی شدن ایران، رقابت اتمی میان ایران و عربستان سعودی و یا حمله اتمی میان ایران و اسرائیل ممکن است روی دهد.

دنیس راس در جریان این جلسه گفت: «مسئله منطقه این است که فکر می کنم تا مدتی طولانی در منطقه (خاورمیانه) ناآرامی ادامه داشته باشد. ضمن این که عربستان سعودی خیلی صریح گفته اگر ایران اتمی شود، ما هم می شویم.»

وی افزود: «درست است که در صورت اقدام نظامی علیه ایران، هزینه هایی شکل می گیرد ولی اگر این مسئله بخواهد به حال خود باشد و کاری برای آن نشود، به نظرم هزینه های طولانی تر و بیشتری خواهد داشت. یعنی اگر ایران اتمی شود، بعد عربستان هم می شود بعد دوره ای متفاوت از تنش در روابط میان ایران وعربستان شکل می گیرد.»

آقای راس گفت: «سخت است بتوان دوارنی مانند جنگ سرد و قواعد آن را برای ایران مسلح به بمب اتمی تصویر کرد. در زمان جنگ سرد، میان آمریکا و شوروی سابق خط ارتباطی وجود داشت که می توانستند با هم در تماس باشند. ایران هیچ نوع تماسی با اسرائیل ندارد، ضمن این که در زمان جنگ سرد، احتمالی برای شلیک دوم وجود داشت، (آمریکا یا شوروی می توانست در صورت حمله اتمی، شلیک متقابل داشته باشد) اما در منطقه خاورمیانه احتمال شلیک دوم وجود ندارد (در صورت حمله همه چیز از بین می رود) در نتیجه خیلی ها در منطقه نگران ایران و یا هرگونه رقابت تسلیحاتی اتمی هستند.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر آن تحریم های یکجانبه ای علیه ایران به اجرا درآورده و صنایع نفت و انرژی، بیمه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم ها قرار داده اند.

گزارش ها حاکی است تحریم ها علیه ایران با نزول ارزش ریال، واحد پول ملی همراه بوده و بازار بین المللی و صادرات و واردات ایران را با مشکل روبرو کرده است.

اسرائیل خواستار رفتار تندتر علیه ایران است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور درخواست کرده خط قرمزی برای ایران کشیده شود که در صورت گذر از آن، حمله نظامی علیه ایران صورت گیرد.

آمریکا در حالی که بارها اعلام کرده همه گزینه ها برای جلوگیری ایران از دستیابی به بمب اتمی روی میز است، می گوید که مخالف کشیدن خط قرمز برای ایران است.

واشینگتن در حال حاضر، دیپلماسی و تشدید تحریم ها را دنبال می کند.

در جلسه روز چهارشنبه «مرکز سیاستگذاری فراحزبی» در واشینگتن، علاوه بر دنیس راس، دیگر افراد از جمله «مایکل ماکوفسکی»، مدیر این مرکز، «استفن ردمیکر» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور مقابله با گسترش سلاح های اتمی و نیز «دانیل آن» کارشناس اقتصادی حضور داشتند. «سوزان گلس» مدیر «فارین پالیسی» هم مدیریت این جلسه را به عهده داشت.
XS
SM
MD
LG