لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

حراج سه‌میلیون دلاری «نامه خدا»، نوشته اینشتین


یکی از نوشته های آلبرت اینشتین که به یک روایت از دیدگاه‌های او درباره خدا و مذهب می پردازد، قرار است تا چند روز دیگر روی سایت «ای‌بی» به حراج گذاشته شود. مبلغ پایه برای این حراج، سه میلیون دلار اعلام شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آلبرت اینشتین در نامه خود که به زبان آلمانی و در سال ۱۹۵۴ نوشته شده آشکارا گفته است: «واژه خدا برای من چیزی نیست جز نمودی از سستی انسان و محصولی از ضعف‌های او؛ همان طور که کتاب مقدس مجموعه‌ای از افسانه‌های قابل احترام ولی بدوی است.» این فیزیکدان نظری و ارائه دهنده نظریه نسبیت در ادامه تأکید می‌کند،«هیچ تفسیری هرقدر زیرکانه هم که باشد، این موضع مرا تغییر نخواهد داد.»

قرار است این نامه اینشتین را، که به «نامه خدا» معروف شده، روز دوشنبه (۱۷ مهر ماه) برای فروش از طریق مزایده روی سایت «ای‌بی» قرار داده شود.

این نوشته آلبرت اینشتین، سندی دست اول و کم نظیر از باورهای مذهبی کسی است که چهره‌اش امروزه برای بسیاری از جهانیان به نمادی از هوش و ذکاوت بشری تبدیل شده است.

آلبرت اینشتین که در سال ۱۹۲۱جایزه نوبل فیزیک را به دست آورد، این نامه را به «اریک گوتکیند»، فیلسوف یهودی، در سال پایانی عمر خود نوشت. یادداشت اینشتین در واقع پاسخی است به کتابی از فیلسوفی به نام اریک گوتکیند، با عنوان «زندگی را برگزینید: فراخوان انجیل به قیام.»

آلبرت اینشتین که در یک خانواده یهودی سکولار بار آمده بود از اوایل دهه ۱۹۲۰، تقریبا همزمان با دریافت جایزه نوبل فیزیک به بازبینی باورهای دینی خود را آغاز کرد و زندگینامه‌نویسان بسیاری، از جمله والتر ایساکسون، به سیر تحول فکری و عقیدتی اینشتین پرداخته اند.

در نامه یاد شده که قرار است به حراج گذاشته شود، آلبرت اینشتین مخالفت شدید خود را با این نظر که یهودیان، یا اساسا هر ملتی، «برگزیده» باشند، اعلام کرده است.

سایت حراج کننده نامه، بخشی از ترجمه این سند را در مدخل مربوطه آن به این شرح آورده است: «برای من دین یهودی، مانند همه ادیان دیگر، تجسم بچه‌گانه‌ترین خرافات است و مردم یهودی نیز، که من با کمال خوشبختی یکی از آنان هستم و به ذهنیتشان نیز عمیقا علاقه مندم، هیچ تمایزی با دیگر مردمان ندارند. تا جایی که تجربیات شخصی من نشان داده، این گروه از انسان ها هیچ گونه امتیازی نسبت به دیگر گروه های بشری ندارند و من هیچ نکته برگزیده ای در ایشان ندیده ام.»

این نامه پیشتر و در سال ۲۰۰۸ میلادی به حراج گذاشته شد و در آن زمان با مبلغ ۴۰۴هزار دلار به فروش رسید.
XS
SM
MD
LG