لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

اردوغان: احزاب ترکیه به حفظ ثبات سیاسی، حساس باشند


آقای اردوغان پس از رای دادن در انتخابات روز یکشنبه ترکیه
آقای اردوغان پس از رای دادن در انتخابات روز یکشنبه ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه که حزب او اکثریت پارلمانی را در جریان انتخابات اخیر از دست داد، از احزاب این کشور خواست «مسئولانه» عمل کنند و نسبت به حفظ ثبات سیاسی، حساس باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان روز ۱۸ خرداد طبق بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری صادر شد گفت: «در این روند جدید بسیار مهم است که تمامی نیروهای سیاسی رفتاری مسئولانه نشان دهند و نسبت به حفظ فضای ثبات و اطمینان در کشور و دستاوردهای دموکراتیک، حساس باشند».

این بیانیه، نخستین واکنش ریاست جمهوری ترکیه به اعلام نتیجه انتخابات روز یکشنبه است. حزب عدالت و توسعه، اکثریت پارلمانی خود را در این انتخابات از دست داد.

این گزارش حاکی است آقای اردوغان تصمیم داشت در صورت کسب اکثریت، نظام پارلمانی را به نظام ریاستی تغییر دهد.

رییس جمهوری ترکیه در بیانیه خود از هیچ‌ حزبی حمایت مشخص نکرده و گفته که نتیجه انتخابات، نشان‌دهنده رقابتی «واقعی و سالم» است.

این گزارش حاکی است که ممکن است حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت مجبور به تشکیل ائتلاف شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان گفته است: «دیدگاه مردم کشور بر همه چیز اولویت دارد. به باور من، نتیجه این انتخابات به هیچ حزبی اجازه نمی‌دهد دولت اکثریت تشکیل دهد و تشکیل دولت با حضور سالم و واقعگرایانه دیگر احزاب خواهد بود».

گزارش‌های پیش از انتخابات حاکی از این بود که حزب عدالت و توسعه از رقبای خود در اين انتخابات پيشی بگيرد. با نتایج اعلام شده، این حزب دیگر قادر نخواهد بود دست به تغییر در نظام سیاسی و قانون اساسی بزند.

حزب چپگرای «کرد» دموکراتيک خلق‌ها (HDP) توانست بیش از ۱۲ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و حد نصاب ۱۰ درصد آرا لازم برای ورود به پارلمان را کسب کند.

حزب اسلامگرای عدالت و توسعه خواستار افزايش قدرت رياست جمهوری در ترکيه است و منتقدان آقای اردوغان می‌گويند که ریيس جمهوری ترکيه می‌خواهد قدرت فردی خود را افزايش دهد.

XS
SM
MD
LG