لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

نخست وزیر اتيوپی در سن ۵۷ سالگی و در پی يک بيماری، درگذشت


میله زناوی
میله زناوی
گزارش ها حاکی است، «ميله زناوی» حاکم اتيوپی و از متحدان آمريکا در عمليات موسوم به جنگ عليه تروريسم و در حالی که چند هفته بود در انظار عمومی ديده نشده بود، در سن ۵۷ سالگی و بر اثر بيماری در گذشت.

به گزارش آسوشيتد پرس، مقامات رسمی اين کشور در آفريقای شرقی خبر مرگ او را تاييد کرده ولی نوع بيماری او را و يا علائمش را بازگو نکرده اند.

اين گزارش می گويد آقای ميله نيمه های شب دوشنبه در بيمارستانی در بلژيک و پس از ابتلا به يک عفونت، تمام کرده است. آقای ميله هرچند متحد نزديک به آمريکا بود ولی به گزارش آسوشيتد پرس، کارنامه حقوق بشری خوبی درون کشور خود نداشت.

«هيلمريام دسالين» که از دو سال پيش و از ۲۰۱۰ تاکنون به عنوان قائم مقام نخست وزير و وزير خارجه اتيوپی منصوب شده، پس از جلسه اضطراری پارلمان اين کشور به عنوان نخست وزيری موقت انتخاب شد. اکثريت پارلمان اتيوپی در اختيار حزب متبوع ميله است و قول داده اند که موجبات تاييد کابينه وی را فراهم آورند. همچنين گفته شده که انتخابات جديد در اين کشور به زودی قرار است برگزار شود.

اين گزارش می گويد با توجه به اين که عوامل گذار در قدرت در اتيوپی از قبل مشخص شده، به نظر نمی رسد در روابط اين کشور با آمريکا اختلاف يا تفاوت ويژه ای ديده شود.

يکی از سخنگويان اتحاديه اروپا هم روز دوشنبه گفت ميله، در بروکسل درگذشته است. منابع اتيوپيايی می گفتند روند بهبود او خوب بوده ولی ناگهان مسئله ای تمامی قضايا را به هم زده است.

به گزارش آسوشيتد پرس، ميله نزديک به دو ماه بود که هيچ جا ديده نشده بود و حتی در جريان اجلاس سران کشورهای اتحاديه آفريقا که در آديس آبابا و در اتيوپی برگزار شد هم ديده نشد. دفتر نخست وزيری حاضر به تاييد اخبار در مورد سلامت او نبود و می گفت همه چيز خوب است و نخست وزير تندرست و سالم است با اين حال، منابع غيررسمی خبر از وخامت حال ميله می دادند.

تلويزيون دولتی اتيوپی، مرگ نخست وزير را حادثه ای اسفبار خوانده و در اين کشور عزای عمومی اعلام کرده است. روز سه شنبه ماشين های حمل جسد راهی بيمارستان لوک در بروکسل شدند تا مراسم تدفين و انتقال جسد به اتيوپی را دنبال کنند.

ميله در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد در انتخابات توانسته ۹۹ درصد آرا را به دست آورد. مخالفان، نيروهای حاکميت را به تقلب در انتخابات متهم می کنند.

خوزه مانوئل باروسو، کميسر اتحاديه اروپا با ارسال پيام تسليت، نخست وزيری سابق اتيوپی را يک رهبر موثر خوانده ولی با اين حال تاکيد کرده اميدوار است قدم های جدی دموکراسی و اجرای حقوق بشر در اين کشور برداشته شود.

ميله در سال ۱۹۹۱ و پس از کمک به فروپاشی نظام شبه نظامی خونتا فعاليت سياسی را به طور جدی دنبال کرد و در سال ۱۹۹۵ به عنوان نخست وزير اين کشور معرفی شد. وی در حمله هواپيماهای بدون سرنشين به سومالی، با آمريکا همراهی می کرد و حريم هوايی کشورش را در اختيار نيروهای آمريکايی گذاشته بود و در ازای آن البته حمايت های مالی هم می شد.
XS
SM
MD
LG