لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

اتحادیه اروپا: ایران احکام اعدام را به حال تعلیق درآورد


اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از «افزایش هشدار دهنده اعدام‌ها در ایران» انتقاد کرده و از ایران خواست اجرای مجازات اعدام را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد: بر اساس آخرین آمارها که از چند منبع تهیه شده، در پنج ماه اول سال جاری میلادی شمار زیادی اعدام شده‌اند و بدین‌ ترتیب ایران در میان کشورهایی که بیشترین مجازات اعدام را داشته‌اند قرار گرفته است.

سخنگوی خانم اشتون گفته است رئیس سیاست خارجی از افزایش اعدام‌ها ابراز نگرانی عمیق کرده است.

کاترین اشتون به نمایندگی از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان یا همان کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک، مشغول مذاکرات اتمی با ایران است.

سازمان‌های حقوق بشری از منتقدان جدی آمار بالای اعدام در ایران هستند و در گزارش‌های سالانه خود به آن اشاره و از آن انتقادی می‌کنند.

یک دیپلمات مستقر در تهران به رویترز گفته است: شاید هم تصادفی باشد اما مشخص نیست که چرا ایران در حالی که در جریان مذاکرات اتمی است، درصد اعدام‌ها را هم افزایش می‌دهد. به هر حال مناسبی به نظر می‌رسد تا وقتی جهان حواسش به مذاکرات است، برنامه اعدام‌ها را پیش رود.

رسانه‌های ايران گزارش داده‌اند در ماه جاری ميلادی، ۱۵ تن اعدام شده‌اند. ۱۴ تن به اتهام‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر و يک تن هم به اتهام جاسوسی برای اسرائيل اعدام شده است.

اتحادیه اروپا به جز تحریم های مرتبط با برنامه اتمی، تحریم‌هایی هم به دلیل نقض حقوق بشر علیه ایران اعمال کرده و شماری از مقامات ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داده است.

سازمان عفو بين الملل در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده شمار اعدام‌ها در ايران در سال ۲۰۱۱ به طور چشم‌گيری افزايش يافته است و در اين سال دست کم ۳۶۰ تن اعدام شده اند.

طبق گزارش سازمان عفو بین الملل، پرونده دو سوم اعدام شدگان در ايران در سال ۲۰۱۱ در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بوده است. بر اساس این گزارش، ايران از نظر شمار اعدام‌ها همچنان در رده دوم جهانی قرار دارد. چين همچنان در صدر قرار دارد.

سازمان عفو بين‌الملل همچنين گفته است: به رغم اين که در تعداد زيادی از کشور ها شمار اعدام ها کاهش يافته، اما شمار اعدام‌ها در کشورهای خاورمیانه و به ویژه ايران، عراق و عربستان سعودی افزايش قابل توجهی داشته است.

سازمان عفو بين الملل می‌گويد، اطلاعات معتبری را در اختيار دارد که نشان می دهد که علاوه بر تعداد اعدام‌های اعلام شده، ۲۴۷ نفر نيز به طور «مخفيانه» در ايران اعدام شده‌اند.

در گزارش سالانه سازمان عفو بين الملل آمده است که اعدام در ملا عام در کشورهايی چون ايران، عربستان سعودی، کره شمالی و سومالی صورت گرفته است.

سازمان عفو بين الملل می‌گويد، کشورهايی مانند ايران، چين، عربستان، عراق و کره شمالی برای گرفتن «اعتراف» از متهمان از شکنجه استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG