لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

طرح دیجیتال اتحادیه اروپا و «ایجاد مانع بر سر راه شرکت‌های آمریکایی»


اتحادیه اروپا طرح‌های جدید خود برای تغییر قوانین مربوط به خدمات آنلاین را با هدف برداشتن مرزهای کشوری و کمک به رونق اقتصادی اتحادیه اعلام کرد.

ولی برخی معتقدند که هدف این تغییرات ایجاد موانع بیشتری برای فعالیت شرکت‌های کامپیوتری آمریکایی است که اکنون سهم عمده ای از بازار اروپا را در انحصار خود دارند.

به گزارش روز ۱۶ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، کمیسیون اروپا طرح‌های پیشنهادی خود را برای تغییر سیاست و قوانین اتحادیه اروپا اعلام کرد.

برخی از اين موارد اعمال مقررات جدید برای نظارت بر فعالیت شرکت‌های آمریکایی مثل «گوگل» و «فیس‌بوک» است و برخی دیگر تغییرات پر طرفداری مثل کاستن از هزینه انتقال کالاهای خریداری شده به شکل آنلاین بین کشورهای عضو اتحادیه و یا لغو مقرراتی است که تماشای محصولات ویدیویی به شکل آنلاین خارج از کشور تولید کننده را ممنوع می‌کند.

به نظر می‌رسد که برای «ژان کلود یونکر» که از نوامبر سال گذشته میلادی به ریاست کمیسیون اروپا انتخاب شده، تنظیم یک استراتژی برای بازار دیجیتال واحد اروپایی در رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در ۲۸ کشور عضو اتحادیه نقش مهمی دارد.

او در سخنرانی ویدیویی کوتاهی که روی سایت کمیسیون اروپا منتشر شد گفت: «ما امروز سنگ بنای آینده دیجیتال اروپا را ترسیم کردیم. ما می‌خواهیم که شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دیجیتال سراسر اروپایی شکل بگیرند و موجی از اختراعات و موسسات نوآور در عرصه کامپیوتر ظهور کنند».

وی افزود: «ما می‌خواهیم که همه مصرف کننندگان به بهترین و ارزانترین محصول و هر موسسه و شرکت تجاری بتواند به گسترده‌ترین بازار دسترسی داشته باشند».

با این همه نمایندگان شرکت‌های کامپیوتری بزرگ آمریکایی که از پیامدهای تصمیم حقوقی ماه گذشته اتحادیه اروپا و احتمال محدود کردن و یا جریمه شرکت گوگل نگران هستند، در مورد تلاش‌های این اتحادیه برای کنترل یک صنعت پر تحول و پویا مثل عرصه کامپیوتر هشدار داده و می‌گویند که این اقدامات ممکن است «به خود اروپا نیز لطمه بزند».

پس از تصمیم اخیر کمیسیون اروپا برای بررسی دقیق‌تر کیفیت و قیمت تماس‌های تلفنی، اتحادیه صنعت کامپیوتر و ارتباطات در بیانیه‌ای گفت: «طرح مربوط به کنترل پلتفرم‌ها (ارائه دهندگان خدمات ارتباطی دیجیتال) کار اشتباهی است. اجرای یک چنین مقرراتی ممکن است به شرکت های کوچک و نوآور اروپایی بیش از شرکت‌های بزرگ و نیرومند فراملیتی ضربه بزند».

تحقیق در مورد تجارت آنلاین

مسئول نظارت بر رقابت تجاری در کمیسیون اروپا اعلام کرد که علاوه بر تحقیق در مورد نحوه کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دیجیتال، فعالیت شرکت‌های تجاری آنلاین را به خصوص از زاویه قوانین مقابله با انحصار بازار و همین‌طور هزینه پست کالاهایی که به شکل آنلاین خریداری می‌شوند، بررسی خواهد کرد.

به گزارش رویترز، مسئولان اتحادیه اروپا در تلاش برای تجدید سازمان بازار آنلاین در اروپا اتهام ضد آمریکایی بودن را رد می‌کنند. ولی حقیقت این است که هم افکار عمومی و هم سیاستمداران اروپایی به احاطه شرکت‌های آمریکایی در بازار آنلاین کشورهای خود با سوءظن می‌نگرند.

گوئنتر اوتینگر، مسئول شاخه‌های اقتصادی دیجیتال در کمیسیون اروپا، گفت: «اروپایی شدن عرصه فعالیت‌های دیجیتال مسیری است که ما باید طی کنیم. عرصه دیجیتال به ما استقلال خواهد داد که در شرایط فعلی همیشه از آن برخوردار نیستیم».

آقای اوتینگر از سیاستمداران محافظه‌کار آلمان و یکی از منتقدان سرسخت شرکت‌های کامپیوتری بزرگ آمریکایی است.

بررسی نحوه فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کامپیوتری، شامل شفافیت کار وبسايت‌های جستجوگر و سیاست قیمت‌گذاری است و علاوه بر این نحوه کسب و جمع آوری اطلاعات کاربران توسط این شرکت‌ها، ارتباط تجاری با شرکت‌های دیگر و شیوه تبلیغ به نفع خود آن‌ها را نیز شامل خواهد شد.

شرکت‌های مخابراتی و ارائه دهندگان خدمات تلفن از طرح جدید کمیسیون اروپا استقبال کرده و می‌گویند سرمایه گذاری در شبکه تلفن قدیمی اروپا را تشویق خواهد کرد. اما شرکت‌هایی که در عرصه ارتباطات آلترناتیو فعال هستند در مورد احتمال شکل گیری نوع جدیدی از انحصار بر بازار ارتباطات و چگونگی هزینه کردن یارانه‌های دولتی برای پیشبرد این طرح‌ها هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG