لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۸

گزارش خبرگزاری فارس از ابعاد «فساد مالی» در بازار پتروشيمی ايران


نمایی از تاسیسات پتروشیمی ماهشهر
نمایی از تاسیسات پتروشیمی ماهشهر
خبرگزاری فارس در گرازشی که روز پنجم اسفند منتشر کرده، نوشته نهادهای امنيتی به تازگی يکی از مديران ارشد بازار تجارت محصولات پتروشيمی را بازداشت کرده‌اند. این گزارش همچنین از بخش هايی از يک پرونده فساد مالی گزاش داده که « ابعاد آن گسترده‌تر از پرونده فساد مالی ۳ هزارميلياردی است.»

براساس اين گزارش، فرد بازداشت شده که به «سلطان بازار پتروشيمی» معروف است، با ايجاد «شبکه های راهبردی در داخل و خارج از کشور به سوء استفاده‌های اقتصادی در حوزه تجارت محصولات پتروشيمی ايرانی به خصوص صادرات آن» پرداخته است.

طبق نوشته فارس، «ابعاد سوء استفاده اين فرد آنچنان گسترده است که ارقام ذکر شده تنها در يکی از پروندهای منتسب به او که شايد از جمله بزرگترين تخلفات باشد، به ۴۲۰ ميليون يورو، معادل ۲ هزار ميليارد تومان بالغ می شود و اين فرد ارز حاصل از صادرات محصولات به يک شرکت خارجی را به کشور بازنگردانده است.»

به گزارش فارس، «برخی از مقامات عالی و اجرايی» جمهوری اسلامی از اقدامات اين فرد آگاهی داشته و چند سال پيش دستور بر کناری اورا صادرکردند، اما «تعلل وزارت نفت و شرکت ملی صنايع پتروشيمی و اعمال نفوذ بعضی گروه های خاص» باعث ابقای طولانی او شده است. این گزارش به جزییات این افراد اشاره ای نکرده است.

در متن این گزارش آمده است: «مسئولان و مديران ياد شده اکنون در تلاش هستند که «با اعمال نفوذ و لوث کردن پرونده از طريق ارائه آدرس های غلط رسانه ای درباره آن» از افشای گسترده اين پرونده جلوگيری کنند.

خبرگزاری فارس پیشتر و در تاريخ ۲۵ شهريورماه امسال در گزارشی نوشته بود: «با وجود سوابق تخلفات گسترده از بعضی مديران شرکت بازرگانی پتروشيمی در مراجع قضايی، برخی منابع مطلع از انتصاب «الف»، نفر اصلی اين تيم که سابقه قبلی محکوميت قضايی نيز دارد، به عنوان مدير عامل يکی از شرکت‌های مهم در امر بازرگانی فرآورده های پتروشيمی خبر می‌دهند.»

گزارش اخير درباره فساد مالی در بازار پتروشيمی ايران، در حالی منتشر می‌شود که يک هفته پيش ازآن احکام متهمان پرونده فساد مالی سه هزار ميليلاری اعلام شد. اين پرونده که تا کنون از آن يه عنوان «بزرگترين اختلاس در تاريخ ايران » ياد شده، مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفريد امير خسروی» صاحب مجموعه گروه امير منصورآرياست.

ديوان عالی کشور روز ۲۹ بهمن ماه او را با اين اتهام که از نفوذ خود و همکاری افراد ديگر از جمله برخی از مقام های دولتی و نمايندگان مجلس سوء استفاده کرده و اعتبارنامه ای بازرگانی و ال سی های جعلی تهيه و وام های کلان بانکی دريافت کرده، به اعدام محکوم کرد. برای سه نفر ديگر از متهمان اين پرنده هم احکام اعدام صادر شده است.
XS
SM
MD
LG