لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

پرنده نادر «پیرمرغ گوشه‌گیر» هم از دست داعش در امان نیست


با سقوط کامل شهر پالمیرا در سوریه به دست نیروهای «حکومت اسلامی» یا داعش، یک نگرانی دیگر برای آثار تاریخی و غیرنظامیان این شهر اضافه شده است: انقراض پرنده‌ای نادر به نام «پیرمرغ گوشه‌گیر».

گزارش‌ها حاکی است این پرنده از گونه‌های در حال انقراض است و آخرین بار که یک مجموعه از آن‌ها دیده شده، در سال ۲۰۰۲ و در شمال پالمیرا بوده است.

شبکه خبری «آی‌تی‌وی» گزارش داده است محافظان سه مرغ در خطر انقراض که تحت حفاظت نگهداری می‌شدند، با نزدیک شدن نیروهای داعش پست خود را ترک کرده‌اند.

مرغ چهارم هم ناپدید شده و جایزه‌ای یک هزار دلاری برای یابنده آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش شبکه جهانی «بی‌بی‌سی»، انجمن حمایت از طبیعت لبنان گفته که پیدا شدن مرغ چهارم که اسمش «زنوبیا» است بسیار مهم و حیاتی است.

این انجمن اعلام کرده که زنوبیا، مرغ ماده‌ است که در میان این چهار مرغ، فقط آن مسیر مهاجرت از راه اتیوپی را می‌داند و سه مرغ دیگر بدون حضور او، امکان مهاجرت ندارند.

همچنین و به گزارش سایت خبری «راکت نیوز»، این انجمن گفته است که بدون حضور این مرغ ماده، خطر انقراض کامل این پرنده وجود دارد.

این گزارش حاکی است پیش از این احتمال داده می‌شد که این مرغ به طور کامل منقرض شده باشد تا این که حدود ۱۰ سال پیش، هفت مرغ در پالمیرا دیده شدند.

ولی به رغم حمایت‌های به عمل آمده، شمار این پرنده به چهار مرغ رسید. بدون زنوبیا، امید زیادی به حفظ سه مرغ دیگر نیست.

گروه حکومت اسلامی یا داعش، با فاصله نزدیکی از در اختیار گرفتن رمادی در عراق، پالمیرا در سوریه را هم به تصرف درآورد.

این گروه تاکنون به خشونت‌های زیادی علیه غیرنظامیان، زنان و کودکان دست زده و آثار تاریخی زیادی هم از بین برده است.

«اکراس کچل شمالی» از اکراس‌های راسته لک‌لک‌سانان است. زیستگاه این پرنده سوریه، ترکیه، مراکش و اروپا است.

اکراس کچل شمالی گونه‌ای از تیره مرغ‌مقدسیان و به رنگ سبز تیره با جلای ارغوانی است که جلوِ سرش برهنه است.

فرهنگستان زبان فارسی این پرنده را «پیرمرغ گوشه‌گیر» نامیده است. شمار این پرنده در گذشته در اروپا زیاد بود اما به دلیل شکار بی‌رویه، تغییر محل زندگی و نیز افزایش سم‌های حشره‌کش در طبیعت، نسل آن با خطر انقراض روبرو شد.

در حال حاضر فقط دو جمعیت از این مرغ و به طور کوچک وجود دارد، یکی در سوریه و دیگری در مراکش. جمعیت این مرغ در مراکش به شکل غیرمعمولی مهاجرت نمی‌کند و فقط در کوهستان‌های اطلس سکنی گزیده است.

تنها گروه مهاجر کننده این مرغ، جمعیت چهارتایی آن است که در سوریه وجود دارد و تا پیش از این، مهاجرت به اتیوپی را هر ساله انجام می‌دادند.

XS
SM
MD
LG